Casele de sondaj care au oferit sondaje de tip exit-poll la ieşirea de la urne, la alegerile europarlamentare, au furnizat din nou erori majore de măsurare. Şefii institutelor au afilieri politice notorii
Sindromul „Mihaela, dragostea mea!” a lovit din nou duminică seara, sub versiunea „Daciana, dragostea mea!”. La o oră după închiderea urnelor, premierul Victor Ponta a clamat o victorie a PSD cu 42-43 la sută, pentru ca numărătoarea voturilor să arate un procent de 37,6 la sută.O eroare majoră s-a înregistrat şi în cazul candidatului independent Mircea Diaconu: creditat de exit-poll-uri cu 4 procente, el a uimit pe toată lumea şi a luat 7. Toate cele cinci case de sondaj care au efectuat măsurători duminică au greşit în cazul acestor doi competitori electorali, dar punctual au furnizat erori şi în cazul celorlalte partide. În plus, prin informaţii scurse „pe surse” şi publicate pe internet, domeniu care nu e reglementat de legislaţia audiovizuală, au încercat pe tot parcursul zilei votării să manipuleze opinia publică. O posibilă explicaţie ar fi aceea că şefii celor cinci institute sociologice au certe afilieri politice.
TVR, Antena 3, Digi TV, Realitatea TV şi România TV sunt cele cinci mari televiziuni care au prezentat exit-poll-uri la ora 21.00, atunci când s-au închis urnele. De fapt, nici măcar nu au aşteptat ora stabilită de lege şi, cu un minut înainte, au început să afişeze procentele partidelor, culese de cinci mari institute de sondare prin metoda exit-poll. Cifrele prezentate de toate cele cinci institute au avut un numitor comun: PSD era cotat la peste 40%, iar Mircea Diaconu cu 4-5%. Însă numărătoarea oficială a voturilor i-a coborât pe social-democraţi la 37, 6%, iar Mircea Diaconu a luat 6,81%.
Episodul a semănat, pe alocuri, cu cel din urmă cu cinci ani, când Mircea Geoană s-a culcat preşedinte şi s-a trezit înfrânt. Ciudat este că în fruntea acestor institute sunt oameni apropiaţi PSD-ului. Să le luăm pe rând. TVR a prezentat sondajul făcut de CURS şi Avangarde, acesta din urmă fiind condus de sociologul Marius Pieleanu, un personaj nelipsit din studioul Antena 3. Astfel, în sondajul prezentat de televiuziunea publică, PSD era cotat la 41, 01%.
Antena 3, patronată de Dan Voiculescu, a avut contract cu Operation Research şi CCSB. Institutul din urmă a fost condus de sociologul Mirel Palada, actual purtător de cuvânt al Guvernului. Rezultatul PSD prezentat de Antena 3 a fost de 42, 4%.Celălalt post de casă al premierului, România TV, a fost şi cel mai generos în cifre. A cotat PSD cu un scor de fix 43%. A doua zi, social-democraţii s-au trezit la 37,6%. Deci, marja de eroare a sondajului a fost una imensă, de aproximativ 6%.
Digi TV a mers pe mâna unui alt apropiat al PSD, apelând la institutul de sondare IRES, condus de Vasile Dâncu. Institului lui Dâncu i-a acordat PSD-ului 41%, de altfel, cel mai mic procent din toate sondajele. PSD a ieşit câştigător şi la Realitatea TV, o televiziune critică la adresa premierului Ponta, care a prezentat exit poll-ul Institutului de Analiză, Strategie şi Prognoză „GeoPOL“, fondat de Cozmin Guşă şi Maricel Păcuraru, cei care ţin, de altfel, frâiele televiziunii.
Explicaţiile împricinaţilor
Mirel Palada, actualul purtător de cuvânt al premierului, a încercat o explicaţie pe blogul personal. „Aşa s-a întîmplat acum cu tandemul PSD – Mircea Diaconu, unde a funcţionat principiul vaselor comunicante. Votanţii lui Mircea Diaconu simţeau în aerul social că PSD va cîştiga zdrobitor: 80% percepţie de învingător. Asta pentru că toate celelalte partide sînt percepute ca fiind făcute zob: sub 15%-20%, certuri, semne clare de slăbiciune. Şi atunci, cînd operatorul de exit poll le-a băgat chestionarul sub nas, unii, ăia 4-5% votanţi conformişti s-au ruşinat să recunoască că au votat cu Diaconu şi au spus că au votat cu strălucitorii, cu PSD. Invăţătură de minte. Percepţia bate realitatea“, a scris Palada.
Dan Sultanescu, managerul CSCI şi consilierul premierului Ponta, nu a văzut diferenţa de aproape şase procente între cifrele prezentate de institutul său şi cifrele reale. Pentru Sultănescu, marja de eroare a fost de doar 2%. „Am zis ca PSD va obţine cel mai bun scor din istoria sa, depăşind ţinta de 35%. A obtinut cel mai bun scor din istorie. Un 38% iniţial, transformat în 47% după redistribuire şi în 50% din mandate. Am prognozat că scorul brut va fi de peste 40%. Cifrele din sondaje s-au înşelat cu cca 2 procente la PSD şi Diaconu. În rest, sunt în linie. De ce? Pentru că alegătorii lui Diaconu sunt alegatori foşti USL, alegători care îl votează pe Ponta la preşedinţie şi care se consideră cel mai apropiaţi de PSD. Deci, de fapt, prognoza nu s-a înşelat“, a opinat Sultănescu pe obiectiv.info.
Ce spun sociologii
Am contactat sociologi care nu au fost implicaţi în sondajele de duminică seară, iar părerile au fost împărţite. „Conformismul social i-a făcut pe oameni să nu declare exact cu cine au votat. În loc să spună că au votat Diaconu, au spus că au votat PSD. Deci oameni care au evitat să afirme că fac parte din minoritate. Exista o presiune socială să spui că ai votat cu PSD“, spune Barbu Mateescu, care nu crede că sondajele au fost măsluite.„Nu cred că a fost o conspiraţie. Nu văd care ar fi fost avantajul PSD. De fapt, abia acum devine o problemă pentru PSD acest scor“, a conchis Mateescu. De partea cealaltă, Alfred Bulai vorbeşte despre conflict de interese între directorii institutului de sondare şi partidul pentru care lucrează. „Sunt erori mari, pentru că institutele n-au avut curaj să dea PSD cu un scor de sub 40%, deşi era clar că acesta va fi rezultatul. Nici nu ştiu cât de serioase au fost acele sondaje. În mod normal, un sondaj ar trebui să aibă marjă de eroare de 1%, nu de 4.5%, cât au avut acum“, a spus Bulai, care a continuat revoltat. „A contat faptul că directorii institutelor sunt apropiaţia ai PSD. Este aberant ca partidele să-şi facă institute de sondare. Ar trebui ca piaţa să regleze acest lucru, nu partidele. Este un alt mod de a politiza viaţa publică“, a adăugat Bulai.
SURSA: adevarul.ro