De la 1 aprilie intra in vigoare doua masuri cu impact important asupra comsumatorului: o noua crestere a pretului la gaze si acciza suplimentare pentru benzina.
Intr-un interviu acordat Ziare.com, analistul Dumitru Chisalita, fost director al Romgaz, apreciaza ca in perioada de vara majorarea pretului gazului nu se va simti, insa factura iernii viitoare va fi cu 600 de lei mai scumpa pentru consumatorul mediu in conditiile unui regim termic normal.
Dumitru Chisalita a explicat de ce piata gazelor din Romania nu este functionala si ce efecte are acest lucru asupra cosumatorilor de toate tipurile.
In privinta accizei, Dumitru Chisalita nu se asteapta la un impact major asupra tuturor preturilor, dar socoteste ca masura de rambursarea a sumelor suplimentare platite la pompa de transportatori reprezinta o discriminare.
Cu cat va creste pretul gazului de la 1 aprilie si pentru ce tip de consumatori?
La 1 aprilie 2014 clientii reglementati casnici vor suporta o crestere a pretului gazelor de 2%, la 1 iulie 2014 va exista o alta crestere de 3%, la 1 octombrie 2014 va exista o alta crestere de 3%, la 1 ianuarie 2015 va exista o alta crestere de 2% si pana in data de 31 decembrie 2018 o alta crestere cu 100%.
La 1 aprilie 2014, clientii reglementati non-casnici vor suporta o crestere a pretului gazelor de 5%, la 1 iulie 2014 va exista o alta crestere de 5% si la 1 octombrie 2014 va exista o alta crestere de 4%.
Impunerea unui pret de referinta pentru producatori de gaze, va aduce consumatorii non-casnici reglementati in situatia de a alege sa ramana in piata reglementata si sa plateasca in trimestrul II 2014 un pret pentru gazul de intern de 89,4 lei/MWh sau sa opteze pentru piata libera unde vor plati pretul de referinta de 72 lei/MWh.
Aceasta optiune va determina ca toti acesti clienti sa paraseasca segmentul reglementat non-casnic si practic acesta sa dispara. In fapt calendarul de reglementare a pretului pentru segmentul non casnic va merge mai departe, fara sa mai existe acest segment. Practic nu va mai fi necesara o devansare a calendarului la 1 iulie 2014 sau o amanare pana in 2016.
Cu cat va fi mai scumpa o factura medie pentru consumatorul casnic?
Pe perioada calda, aprilie – octombrie, influenta cresterii de pret in factura nu va fi perceputa de acesta. Pentru iarna 2014 / 2015, la un regim termic normal, consumatorul casnic, in medie, va scoate din buzunar suplimentar aproximativ 600 lei (0,04 lei/mc).
Premierul Ponta a incercat sa schiteze recent in Parlament o viziune pentru piata de gaze din care toata lumea sa iasa bine dupa liberalizarea pretului. E posibil?
Viata nu permite abordari care sa multumeasca pe toata lumea, nici macar pe termen scurt. Astfel, „viziunea” pentru piata de gaze este in fapt o masura administrativa de inducere a unui pret subiectiv, in neconcordanta cu principiile evocate de aceeasi administratie: liberalizarea pietei gazelor.
Interventia administrativa, prin stabilirea preturilor sau/si a cantitatilor pe o piata care se doreste a fi libera nu face decat sa bulverseze functionarea unei piete. Incalcarea propriilor principii, duce la dezvoltarea exceselor in piata, care nu vor intarzia sa apara si care vor aduce cresterea preturilor, urmare a nefunctionarii pietii. Ar fi bine sa ne ferim de „viziuni” care multumesc pe toata lumea. Este imposibil.
Calendarul liberalizarii nu e nou. Dar piata romaneasca, asa cum este ea, permite o asemenea liberalizare, este functionala si suficient de dezvoltata?
Piata de gaze din Romania nu este functionala. Dar toata lumea se straduieste sa nu faca nimic pentru ca piata sa devina functionala. Este o stare care multumeste pe toata lumea.
Lipsa mecanismelor si a regulilor specifice unei piete libere permite companiilor sa obtina profituri suplimentare. Starea actuala permite posibilitatea interventiilor administrative, care pe termen scurt creeaza „rating” electoral. Consumatorii din cand in cand cred ca sunt fericitii castigatori.
In fapt piata gazelor din Romania, astazi, este una reactiva in care nu cunosti ce s-a intamplat cu gazele proprii, detinute si platite, decat la sfarsitul lunii, cand esti pus si in fata faptului implinit. In acest context, in fapt contractul nu mai este un instrument, ci doar o formalitate. Iar nefunctionarea contractelor, pierderi, falimente, procese in instanta, distrugeri, pagube, preturi mai mari la consumatorii finali nu sunt problemele lor, vor fi ale noastre.
Ce avantaje concrete ar trebui sa aduca liberalizarea pentru consumatorul casnic?
Liberalizarea unei piete are ca scop o mai buna alocare a resurselor, transparenta privind relatiile comerciale din piata si echitatea intre pretul platit de un client si produsul sau serviciul primit.
Aceasta presupune ca la un moment dat, nu permanent asa cum se doreste in Romania, sa se obtina pretul cel mai mic si care sa reprezinte efectiv calitatea si serviciile primite.
De la 1 aprilie apare si atat de controversata acciza suplimentara pentru benzina. Considerati ca era necesara?
Calendarul de reglementare a pretului la gaze si Ordonanta privind supraimpozitarea pretului de reglementat, aducea importante venituri la bugetul de stat urmare a faptului ca 60% din diferenta intre pretul stabilit prin calendar si pretul gazelor la inceputul aplicarii calendarului, mergeau la bugetul de stat.
Sunt de anticipat pierderi la bugetul de stat, urmare a diferentei din TVA ul care se obtine la un pret de 89,4 lei/MWh si cel minim stabilit administrativ, pentru clientii non casnici din piata libera, respectiv 72 lei/MWh.
Considerand ca in acest an, doar acesti consumatori vor consuma 2 miliarde de mc se obtine o diminuare a veniturilor la bugetul de stat de cateva sute de mii de dolari. Aceste sume trebuie acoperite din alte surse la fel de sigure cum erau si suprataxele de pe gaze. In acest context apare logica aplicarii accizei pe carburanti.
Ce impact general asupra preturilor si asupra economiei va asteptati sa aiba noua acciza?
Se scot cateva taxe se introduc altele. Probabil niciuna.
Ministrul Finantelor spune ca firmele de transport ar putea beneficia de rambursarea valorii acestei accize. Considerati ca ar fi o discriminare?
Cu siguranta este o discriminare. Daca taxa se doreste a fi folosita pentru a construi drumuri, toate partile trebuie sa contribuie la acest efort. Interesant ca vor fi scutiti tocmai cei care, teoretic, vor folosi cel mai mult aceste infrastructuri.
SURSA: ziare.com