Tunelurile feroviare de pe malul stâng al Mureșului, în apropiere de Zam (Hunedoara), fac parte din tronsonul Ilteu-Gurasada al magistralei Simeria – Arad și sunt considerate printre cele mai spectaculoase lucrări feroviare recente din România.
Proiectul, început în 2018, are întârzieri majore – în special la tuneluri – astfel că finalizarea acestui tronson este estimată abia pentru decembrie 2026, deși lucrările ar fi trebuit încheiate în trei ani.
Magistrala Simeria – Arad, cu o lungime de 141 km, modernizează o rută feroviară veche din Transilvania și permite viteze de până la 160 km/h. Proiectul a inclus 60 km de traseu nou, nouă poduri peste Mureș și două tuneluri principale. Doar două subtronsoane au șanse să fie finalizate în 2025: Km 614 – Bârzava (96,5% realizat, termen iunie 2025) și Gurasada – Simeria (87,4%, termen decembrie 2025).
Tronsonul Ilteu – Gurasada (74,9% finalizat) este cel mai întârziat, cu un tunel blocat geotehnic și altul abia început. Tunelurile sunt construite prin metoda NATM, iar proiectul mai include zeci de poduri, podețe și pasaje.