DN 66A, Uricani – Herculane, se va finaliza doar dacă proiectul va primi finanţare externă. Guvernul nu are bani pentru construcţia ultimului tronson, chiar dacă recunoaşte importanţa lui strategică.
DN66 A Câmpu lui Neag- Herculane, este mai cunoscut sub denumirea “Drumul lui Băsescu” pentru că lucrările au demarat pe vremea când şeful statului era ministru al Transporturilor. Construcţia lui a fost sistată pe fondul lipsei de finanţare, iar veştile nu sunt îmbucurătoare. Lucrările au ajuns la km 47+ 700, la un kilometru mai sus de cabana vânătorească de la Câmpuşel. DN66 A se construieşte pe amplasamentul unui drum forestier vechi, ridicat la rangul de drum naţional în 1999, de către Guvernul României. Iniţial, lucrările pentru drumul care are o lungime de 110 kilometri trebuiau să fie gata în 2010, dar execuţia a fost stopată o bună perioadă de timp de către Garda de Mediu, după ce s-a descoperit că nu existau toate avizele necesare. În plus, banii alocaţi nu au avut continuitatea scontată, aşa că execuţia a trenat. Până acum a fost finalizat tronsonul I şi cel de al II-lea. Al treilea tronson are o lungime de aproximativ 19 kilometri şi se întinde de la Câmpuşel până la coada lacului Cerna sau Iovanu cum este cunoscut, traversând Parcul Naţional Domogled – Valea Cernei. Acesta este şi cel mai spectaculos din punct de vedere turistic. Cu peisaje de o frumuseţe sălbatică, cu vârfuri ce se ascund în nori şi cu drumul care şerpuieşte printre stâncile abrupte, traseul este extrem de atractiv, dar şi dificil.
Finanţare pe bucăţi
Până acum, drumul s-a construit cu multe hop-uri şi cu finanţare pe bucăţi, asigurată din diverse resurse. Astfel, potrivit datelor oficiale, lucrările aferente primului sector de drum au avut ca sursă de finanţare Fondul Special al drumurilor Publice, iar din anul 2000 lucrarea a fost prevăzută în lista obiectivelor incluse în Proiectul de reconstrucţie şi consolidare a infrastructurii rutiere, finanţate în baza Contractului dintre România şi Banca Europeană de Investiţii. Lucrările au fost finalizate în anul 2002, iar valoarea recepţionată a fost de aproximativ 22,56 milioane de lei. În ceea ce priveşte al doilea sector se drum, iniţial lucrările au fost finanţate prin acelaşi contract încheiat cu BEI, pentru ca ulterior banii să vină de la bugetul de stat. În 2008, lucrarea a fost finalizată şi s-au cheltuit aproximativ 191 de milioane de lei. Drumul s-a împotmolit fix la cel de-al treilea tronson, ultimul de fapt conform proiectului iniţial, care merge până la coada lacului Iovanu. Proiectul a fost întârziat multă vreme pe fondul lipsei avizului de mediu, pentru care au trebuit parcurse o serie de etape legale, şi care a dat tot programul peste cap. „Procedura de emitere a acordului de mediu a parcurs numeroase etape, începând cu data de 22.06.2009, când s-a depus la ANPM Bucureşti raportul de evaluare a impactului asupra emdiului, şi până la data de 06.07.2011, când a fost obţinut acordul de mediu. Această situaţie a condus la necesitatea reluării procedurii de avizare a indicatorilor tehnico – economici, prin actualizarea valorică a celorlalte capitole din devizul general, pe baza indicelui statistic pentru perioada aprilie 2009 – iunie 2011 şi a prevederilor art 140 din codul fiscal, modificat conform OUG 58/ 2010, care prevede modificarea cotei de TVA de la 19% la 24%, precum şi completarea cu costurile determinate de măsurile solicitate prin Acordul de Mediu”, a explicat întârzierea Alexandru Năstase, secretar de stat în cadrul Departamentului pentru Proiecte de Infrastructura şi Investiţii Străine.
Nu sunt bani!
Ulterior a mai fost necesară parcurgerea unor etape birocratice şi, în cele din urmă s-a trecut de etapa de promovare a proiectului de hotărâre de guvern privind aprobarea indicatorilor tehnico – economici, împreună cu amplasamentul lucrărilor şi declanşarea procedurilor de expropriere a tuturor imobilelor de pe acest amplasament. Numai că, deocamdată nu există şi sursa de finanţare. Proiectul de HG menţionat anterior a fost restituit neavizat de către Ministerul Finanţelor Publice din cauză că „limitele de cheltuieli stabilite pentru perioada 2013 – 2016, potrivit cadrului multianual de cheltuieli pe termen mediu şi strategiei fiscal bugetare aprobate, nu permit introducerea în programele de investiţii publice a unor obiective noi ale căror documentaţii tehnico – economice nu au fost avizate”, supă cum a subliniat Alexandru Năstase. În consecinţă, tronsonul II din DN 66A, Uricani – Herculane, a fost propus pentru finanţare l Titlul 56 „Proiecte cu finanţare din Fonduri Externe Nerambursabile Post Aderare în anul 2014 – Programe FEDR”.
Dar, pentru ca drumul să fie finalizat, iar legătura dintre cele două puncte să fie finalizată, ar mai trebui reabilitat încă un sector de drum, care până acum nici măcar nu a fost luat în discuţie, de la coada lacului până în Cerna Sat, prima şi singura localitate până la Herculane, unde drumul este mai prost decât cel de la Câmpuşel la lac, altfel calea de acces rămâne practic în aer. Pentru acest al patrulea tronson, însă, nu există nici proiect şi nici finanţare!