Zeci de oameni au venit în gară la Petroşani pentru a întâmpina trenul de epocă „Moldoviţa”. O garnitură refăcută după anii ’90 şi care este folosită în special în scop turistic.
La 65 de ani de la inaugurarea căii ferate Bumbeşti – Livezeni, considerat cel mai greu din ţară, tronsonul este folosit în scop turistic. Autorităţile locale şi judeţene din Gorj şi Hunedoara şi-au dat mâna şi au organizat manifestări emoţionante special pentru acest eveniment. Şi, mai mult decât atât, oficialii spun că este important ca zona să fie promovată din punct de vedere turistic pentru că peisajul este spectaculos. Iar acest lucru s-a dorit să fie promovat şi cu ajutorul trenului de epocă „Moldoviţa” ce poposeşte în premieră la Petroşani. Îmi doresc ca această cale ferată să devină cu adevărat una turistică. Aşa cum am văzut-o astăzi din trenul de epocă ce a poposit în judeţele noastre, este minunată ca peisaj, este încărcată de istorie şi poate să devină o cale ferată turistică”, a declarat Ion Călinoiu, preşedintele Consiliului Judeţean Gorj. Nu este pentru prima dată când Călinoiu circulă cu un tren de epocă, dar spune că de această dată experienţa a fost total diferită: „Am mai avut ocazia, dar nu una specială, ca aceasta. Aceasta a fost, în primul rând, încărcată de responsabilitate şi lucrul acesta ne-a făcut – pe mine şi colegii de la Hunedoara, precum şi reprezentanţii Căilor Ferate sau ai Ministerului Transporturilor – să ne simţim uniţi. S-a dovedit că, dacă vrem, se poate, putem să fim uniţi. Mi-a plăcut totul, iar slujba de al Mănăstirea Lainici a fost extrem de binevenită. În fiecare dintre noi trebuie să dăinuie credinţa. Avem credinţa lucrului bine făcut, avem credinţă în Dumnezeu, avem şi reuşite”.
Emoţii pentru foştii ceferişti
În trenul de epocă s-a aflat şi prefectul judeţului Hunedoara, Sorin Vasilescu, care a apreciat evenimentul ca fiind unu extrem de important. „Aniversăm 65 de ani de când Calea ferată Bumbeşti Jiu – Livezeni a fost inaugurată. Sunt 65 de ani de când s-a circulat pe acest tronson de cale ferată, unde s-au realizat nişte lucrări cu totul şi cu totul deosebite. Astăzi îi omagiem pe cei care şi-au jertfit vieţile pentru construirea acestui tronson de cale ferată, care face legătura între Sudul României şi Transilvania, prin poarta de intrare Valea Jiului. Este important şi din punct de vedere turistic, pentru că vorbim despre un tren de epocă, (…) şi eu cred că şi pe viitor vom reuşi să modernizăm şi tronsonul de cale ferată Bumbeşti Jiu – Livezeni, astfel încât circulaţia pe calea ferată să fie una normală, una modernă şi din acest punct de vedere să avem o legătură cu sudul ţării”, a declarat Sorin Vasilescu.
Aniversarea a fost simţită din plin şi de foştii ceferişti, invitaţi al călătoria cu trenul de epocă „Moldoviţa”. Petre Tănasie a ieşi la pensie de la CFR dar până acum nu a avut ocazia să circule cu un astfel de tren. „Este foarte bine cu trenul de epică, în siguranţă şi plăcut. Sunt pensionar de la CFR, din valea Sadului, dar nu am mai circulat niciodată cu un tren de epocă”, a spus bărbatul, după ce a coborât cu emoţie din bătrânul tren.
Pază strictă pentru a evita „suvenirurile”
Şi, după ce au avut o experienţă tristă cu Trenul Regal de unde unii vizitatori au plecat cu mici „suveniruri”, cei care îl au în administrare au instituit un sistem de pază strictă, aşa încât să fie evitate astfel de momente neplăcute. Asta deşi susţin că vorbim despre „lucruri mărunte” şi prea puţin valoroase. Dionisie Ardelean, director general CENAFER, s-a întors la Petroşani pentru a însoţi superbul tren de epocă. „Este un eveniment de răsunet, dar care nu se putea realiza fără ajutorul autorităţilor publice locale, al Prefecturilor şi Consiliilor Judeţene Hunedoara şi Gorj. (…) Prin intermediul acestui eveniment încercăm să promovăm turismul între cele două judeţe. După cum declara şi domnul preşedinte al Consiliului Judeţean Mircea Moloţ, vom încerca să organizăm în cadrul depoului de al Petroşani un muzeu care va fi capătul acestui tren turistic. Să atragem turiştii în această zonă, să meargă dintr-un judeţ în altul, inclusiv pe Transalpina”, spune Dionisie Ardelean.
Trenul de epocă se va plimba, timp de două zile, între Petroşani şi judeţul Gorj şi oricine doreşte poate să circule cu această garnitură de poveste gratuit.
Construită înainte de 1900, garnitura trenului Moldoviţa se afla remizata pe o linie din incinta Remizei CFR Mogoşoaia într-un hangar special amenajat, destinat vagoanelor speciale. Hangarul este înconjurat de pădure, asigurându-i astfel trenului condiţii optime de conservare şi reducând la minimum degradarea fizică a vagoanelor. Trenul de epocă “Moldoviţa” este proprietatea SFT – CFR SA şi este format din 5 vagoane de tip clasă, salon şi bagaje, vagoane. Între anii 1993–1994, vagoanele au fost reconstruite în Atelierele CFR Paşcani. În 2004, garnitura a fost restaurată de către “S.F.T. – C.F.R.” SA , în Atelierele CFR Griviţa, pentru a reintra în circuitul turistic feroviar românesc.
Manifestări ample
Manifestările organizate de autorităţile din Gorj, în colaborare cu Primăria Municipiului Petroşani şi Consiliul Judeţean Hunedoara şi dedicate împlinirii a 65 de ani de cale ferată între Bumbeşti şi Livezeni au debutat, încă de dimineaţă la Târgu JiuDe acolo, lumea s-a îmbarcat în trenul de epocă Moldoviţa, care a făcut primul popas la Lainici pentru o emoţionantă slujbă de pomenire a celor care s-au jertfit pentru realizarea acetsui tronson. La Petroşani a fost programată vizionarea filmului documentar de propagandă „Răsună valea”, din 1949, în regia lui Paul Călinescu la Teatrul „I.D. Sîrbu”, urmat de o masă rotundă.
Construcţia liniei de cale ferată a început în martie 1924. Până în anul 1931 au fost construiţi 4 kilometri de linie între Bumbeşti-Jiu şi primul pod peste Jiu de la Pleşa, la ieşirea din staţia Valea Sadului. Ceremonia de inaugurare a căii ferate Bumbeşti-Jiu-Livezeni a fost organizată la 1 noiembrie 1948, în ajunul sărbătoririi Marii Revoluţii Socialiste de la 25 octombrie/7 noiembrie 1917 după o activitate susţinută a ”şantierului tineretului”.