Regulamentul de utilizare a drumurilor judeţene, adoptat în şedinţa din iunie a Consiliului Judeţean Hunedoara, a provocat o discuţie „cu scântei”, ieri, între reprezentanţii transportatorilor din România şi cei ai autorităţilor judeţene
Dezbaterea publică moderată de vicepreşedintele Tiberiu Balint a avut loc la aproape patru luni de la adoptarea actului normativ în Consiliul Judeţean pentru că liderii transportatorilor au aflat abia acum că regulamentul le încurcă socotelile. Conducerea Consiliului Judeţean a acceptat o dezbatere publică „post factum” (deşi documentul fusese pus în dezbatere la vremea lui, înainte de a fi adoptat) pentru a corecta eventualele nereguli, însă în mare parte a ieşit „o gargară” populistă fără substanţă pe fond.
Transportatorii „s-au turat” pe contrasens
Cei mai vehemenţi transportatori au fost aceia din afara judeţului, Mirel Sporea de la APTE 2002 – o asociaţie a transportatorilor din Arad, Lorena Sandu de la Uniunea Transportatorilor Rutieri din România (UTRR) şi Siegfrid Mayer de la Confederaţia Naţională Rutieră (CNR). În primele două ore de dezbatere publică cei trei au monopolizat discuţia şi au punctat doar la capitolul imagine (să dea ei bine cum că ar fi în slujba transportatorilor).
Hunedorenii Sorin Filip (Carpat Cemtrans) şi Mircea Bobora (Carpat Cement) au tras discuţia la temă şi au semnalat unele detalii care – în opinia lor – ar trebui corectate de către aleşii Consiliului Judeţean.
Regulile jocului
Regulamentul de utilizare a drumurilor publice a fost instaurat pentru a taxa transportatorii care nu respectă limitele maxime admise de tonaj. Ca efect negativ, supraîncărcarea maşinilor duce la degradarea drumurilor judeţene. Consiliul Judeţean Hunedoara consideră că ei trebuie să plătească o taxă suplimentară, bani care sunt folosiţi pentru reparaţia şi întreţinerea drumurilor judeţene. Controalele arată că peste jumătate din transportatori fentează legea şi îşi încarcă maşinile peste limita legală. La 106 de autovehicule controale, 56 de maşini au depăşit limita de greutate. „Am investit zeci de milioane de euro în aceste drumuri şi încercăm să le protejăm pentru că ele nu au fost asfaltate numai pentru transportatori, ci pentru toată lumea. Dacă noi investim într-un drum 20 de milioane de euro şi după un an este făcut praf, n-am realizat nimic. Trebuie să existe un echilibru între ceea ce îşi doresc transportatorii şi toţi ceilalţi care folosesc drumurile judeţene. Putem discuta nivelul taxelor în aceste circumstanţe economice, dar un lucru nu vom negocia aici: respectarea legii”, a spus vicepreşedintele CJ Hunedoara, Tiberiu Balint.
Consilierii judeţeni au de ales
La finalul dezbaterilor a rămas ca aleşii judeţeni să se pronunţe într-o şedinţă viitoare de consiliu dacă e oportună diminuarea taxelor (considerate prea mari) şi în legătură cu autorizaţia de tip A1 (pentru masa maximă admisă pe axă cuprinsă între 5,5 şi 7,5 tone), autorizaţie care nu afectează doar transportatorii indisciplinaţi, fiind asimilată ca o taxă în plus.