Prima şedinţă a Consiliului Local Deva a adus în atenţie câteva probleme de larg interes comunitar. Gunoierii oraşului vor să li se prelungească contractul cu încă zece ani. Primăria începe revopsitul „zebrelor”. Şedinţele de consiliu vor fi filmate şi transmise în direct. O comisie lărgită (transportatori, poliţişti de la circulaţie, membri ai societăţii civile, angajaţi ai primăriei şi consilieri) va lua oraşul la pas, pentru a corecta neajunsurile traficului rutier. Acestea sunt o parte din temele de discuţii puse pe ordinea de zi a aleşilor locali la categoria „diverse”.
Operatorul de salubritate din Deva a propus consilierilor să-i prelungească contractul de concesiune cu încă zece ani, pentru a-şi amortiza investiţiile făcute la solicitarea administraţiei locale. Fostul consiliu a cerut firmei SC Salubritatea SA să se doteze cu o staţie de sortare a deşeurilor şi cu opt platforme subterane de colectare. Contractul expiră în 2017 şi, potrivit legii, investiţiile trebuie amortizate pe durata contractului de concesiune. „Investiţiile au fost puse în funcţiune în anul 2015, iar până la terminarea contractului sunt doi ani şi câteva luni”, a explicat directorul firmei de salubritate. În aceste condiţii, există două variante.
Negocieri cu gunoierii Devei
Una ar fi ca să se majoreze exagerat tarifele la gunoi, cealaltă e să se facă o creştere moderată a preţului pe o perioadă mai lungă, de zece ani. Potrivit directorului Salubritatea SA, devenii plătesc cel mai mic tarif pentru gunoi, respectiv şase lei (cu TVA inclus) pentru persoanele fizice, în timp ce locuitorii din municipiul Hunedoara dau 7,5 lei, cei din Orăştie scot din pungă 11 lei, iar în municipiile din Valea Jiului tarifele sunt în jur de zece lei. Anul trecut s-au purtat negocieri pe această temă, dar nu s-au finalizat în niciun fel. (Afară de câteva polemici şi o achiziţie publică scandaloasă cu platforme subterane contrafăcute, luate la suprapreţ de fostul primar Petru Mărginean.) „Noi am propus, în cazul în care se va aproba o prelungire a contractului de concesiune printr-o hotărâre a consiliului local, să continuăm cele dispuse în strategia de dezvoltare, inclusiv dotarea tuturor platformelor din municipiul Deva cu containere subterane”, a informat directorul firmei de salubritate. Este vorba de încă o sută de platforme, pe lângă cele opt deja existente. O decizie definitivă urmează să fie luată după ce părţile vor analiza oferta cu documentele pe masă. Mai trebuie spus că municipalitatea este obligată să ia în calcul şi punctul de vedere al Asociaţiei care administrează deponeul ecologic al judeţului Hunedoara.
Transparenţa decizională
Din partea societăţii civile a intervenit în şedinţă Ioan Daniel Şăulean, cu un „snop” de probleme preluate de edilii Devei. O parte din ele sunt deja pe agenda administraţiei locale, cum ar fi retrasarea trecerilor de pietoni. Viceprimarul (PSRO) Răzvan Mareş a anunţat că acţiunea va începe de joi, 7 iulie 2016. La fel şi cu transmiterea în direct a şedinţelor de consiliu local, Mareş spune că se lucrează la proiect şi, foarte probabil, prima şedinţă ordinară va putea fi urmărită de către toţi cei interesaţi. Au existat şi unele discuţii contradictorii între Şăulean şi Laura Sârbu, secretarul Primăriei, în legătură cu postarea pe site-ul instituţiei, înainte de şedinţă, a documentaţiei care fundamentează hotărârile de consiliu. A fost, cred, o neînţelegere în detalii. Laura Sârbu spunea că ar fi prea multe documente de scanat, dar Ioan Daniel Şăulean probabil că se referea la Nota de Fundamentare şi Expunerea de Motive (nu la tot vraful de hârtii), două înscrisuri pe care le primeşte şi presa de câţiva ani, e adevărat în timpul şedinţei sau la câteva ore după, deşi de la alte instituţii (Primăria Hunedoara, spre exemplu) documentele sunt transmise cu o zi înainte de şedinţă, când se discută în comisii.
„Ce s-a făcut în Dacia este de-a dreptul penibil”
Pentru fluidizarea traficului rutier în Deva, edilii s-au angajat să constituie o comisie din care să facă parte poliţişti rutieri, transportatori, taximetrişti, reprezentanţi ai societăţii civile, specialişti ai primăriei şi consilieri locali. „Să fie o comisie cât mai stufoasă, chiar dacă va fi mai greu de lucrat. Dar aşa vom decide care sunt cele mai bune soluţii. Bineînţeles, vom începe cu arterele cele mai importante, fiindcă ce s-a făcut în Dacia este de-a dreptul penibil. Sau închiderea acestor bulevarde… (pe centru, la Cal, n.red.) Gândiţi-vă, plouă, tună şi nu e nicio femeie cu căruciorul, dar întregul traficul este blocat. Trebuie să dăm libertate poliţiei să hotărască, dacă vrem să se fluidizeze traficul”, a spus primarul Mircia Muntean. Aceeaşi comisie va stabili şi noi trasee pentru mijloacele de transport în comun, cum ar fi spre Pădurea Bejan, la sfârşit de săptămână, sau spre telegondola de la Cetate.
Deratizarea şi dezinsecţia oraşului este o altă prioritate ce urmează să îşi afle rezolvare încă din acest sfârşit de săptămână.