8.7 C
Deva
luni, mai 19, 2025

Un devean face spectacol din meseria de barman. Află ce se ascunde în spatele show-ului care atrage tot mai mulţi clienţi!

Filmul „Cocktail” i-a inspirat pe mulţi barmani care fac jonglerii cu sticle, pahare, shakere şi flăcări.

Singurul hunedorean care duce la nivel de artă meseria de barman a povestit pentru ZHD cum a deprins tehnicile flair bartending-ului  

BARMANI CU FLAIR. Definiţia flair-ului este „actul de a arunca, prinde, învârti, balansa şi manipula instrumentele de bar în timpul pregătirii băuturilor”. Dar definiţia singură este departe de spectaculozitatea şi atmosfera pe care barmanii cu „flair” le creează în cele câteva minute de show / FOTO: ARHIVA PERSONALĂ LORENZO POP
BARMANI CU FLAIR. Definiţia flair-ului este „actul de a arunca, prinde, învârti, balansa şi manipula instrumentele de bar în timpul pregătirii băuturilor”. Dar definiţia singură este departe de spectaculozitatea şi atmosfera pe care barmanii cu „flair” le creează în cele câteva minute de show / FOTO: ARHIVA PERSONALĂ LORENZO POP

Jonglerii cu foc, pahare şi sticle. Şerveţele care zboară şi cocktailuri cu cercei din coajă de portocală.

Un barman bun ridică prepararea unui cocktail la nivel de artă. Inventivitatea de a combina aromele dar, mai ales, flair-ul atrage clienţii, care sunt dispuşi să lase un bacşiş mai mare după ce primesc o băutură preparată „în figuri”.

Filmul „Cocktail”, cu Tom Cruise, a inspirat mulţi barmani, iar flair bartending-ul – adică, jongleriile cu sticle şi shakere pe care le face un barman, ca să prepare în mod acrobatic un cocktail – a devenit o pasiune pentru cei care au îndemânare.

Spectacolul însă nu e aşa de simplu cum pare la prima vedere. În spatele lui, se ascund mulţi ani de antrenamente, povesteşte singurul barman „cu flair” din judeţ.

 

Acrobaţia din spatele barului

Desenează mişcări în aer cu sticle, pahare şi tin-uri. Mixează băuturi în ritmul muzicii şi face acrobaţii cu tot ce are la îndemână în bar. Flair-ul e a doua lui natură. A făcut din el o pasiune, pentru că spectacolul atrage clienţii dornici de entertainment.

Am văzut primele jonglerii cu sticle la un barman din Timişoara, pe vremea când lucram într-un local de mare2acolo. Pe atunci, eram la munca de jos. Spălam câte 2-3.000 de pahare pe seară, dar eram foarte atent la tot ce făcea colegul meu. Mi-a plăcut aşa de mult, încât am încercat şi eu. La început, mi-am dat cu sticlele-n cap. Noroc că nu se sparg. Sunt sticle şi pahare speciale, din plastic. Le foloseşti şi la antrenamente, şi în timpul show-ului. Mă antrenez în flair bartending de mai bine de doi ani, dar mai am încă multe de învăţat ca să ajung la nivelul celor care câştigă competiţii de acest gen”, spune deveanul Lorenzo Pop.

Un barman cu flair are nevoie nu doar de dexteritate, ci şi de inventivitate, reacţii rapide şi atenţie distributivă.

La un moment dat, ai 3-4 obiecte în aer şi trebuie să ştii exact câte rotaţii face fiecare sticlă sau fiecare pahar, până când le prinzi în mână. Dacă nu calculezi corect fiecare mişcare a obiectelor, ai ratat show-ul. Flair-ul se învaţă în timp, iar performanţa se obţine după mii şi mii de ore de antrenament”, explică barmanul în vârstă de 28 de ani.

Lorenzo Pop a învăţat secretele flair bartending-ului de la elita barmanilor, într-o tabără din vara trecută.

Am avut ocazia să învăţ de la Jimmy Barrat – unul dintre cei mai creativi barmani care au existat vreodată, finalist la World Class 2012, în Dubai, de la Marius Gogoaşă, Valentin Luca (finalistul de la „Românii au talent”), Adrian Cărădeanu şi Costin Bucur. Fiecare este as în domeniul lui – pe flair (arta bartending-ului spectacol), pe mixologie (arta amestecării băuturilor). Luca, de pildă, e cel mai bun barman pe flair. A fost campion mondial în 2012, la Roadhouse World Flair şi este primul român care a câştigat acest titlu”, povesteşte hunedoreanul.

Baruri din întreaga lume oferă clienţilor adevărate spectacole de flair, iar Lorenzo Pop povesteşte că a urmărit sute de demonstraţii pe Internet. Legenda americană Jerry Thomas a început să facă flair încă din anii 1800, în timp ce prepara faimosul „Blue Blazer”. Turna scotch flambat şi apă într-un stil propriu. La fel de celebru este şi francezul Nicolas Saint-Jean, care a demonstrat ce înseamnă flair bartending Reginei Angliei şi prinţului moştenitor din Bahrain.

Publicul potrivit

În localurile din judeţ, flair bartending-ul nu e o meserie tratată după cum ar merita – este de părere Lorenzo Pop. Barmanul a avut ocazia să-şi arate talentul la nunta Celiei, anul trecut, şi povesteşte că, ani de zile, a preparat băuturi pentru nume sonore ale scenei româneşti – de la Arşinel, Stela Popescu, Nae Lăzărescu sau Vasile Murariu, până la Loredana, Inna, Horia Brenciu sau băieţii de la „3 Sud-Est”.

La nunta Celiei am avut ocazia să fac şi flair bartending. Particip la multe astfel de evenimente, dar nu gheatatoată lumea gustă genul acesta de show. Mulţi nici măcar nu ştiu că există. Un barman îşi dă seama din capul locului dacă este sau nu momentul ori publicul potrivit pentru flair bartending. De obicei, în localurile din Deva, poţi face doar flair”, spune deveanul.

Pe de altă parte, clienţii din zonă nu ştiu prea multe nici despre băuturi, s-a convins barmanul.

Comandă câte unul, de pildă, coniac de 25 de ani cu gheaţă, iar în materie de cocktail-uri, adolescenţii preferă doar ce văd prin filme – Sex on the Beach, pentru că le place cum sună, Mojito, Daiquiri sau Cosmopolitan, cunoscut şi la noi odată cu filmul Sex and the City‘. La fel de adevărat este că nici barurile din judeţ nu au posibilitatea să prepare foarte multe reţete. Nu au ingredientele necesare, pentru că patronii se tem că nu va exista cerere, explică barmanul.

 

Barmanul, cel mai bun psiholog

Lorenzo Pop mai spune că interacţiunea dintre barman şi client este foarte importantă. Unii oameni ies seara în căutarea unui cocktail bine făcut.

Atunci este momentul în care intră în joc talentul barmanului. Trebuie să ştii să-i prezinţi oaspetelui un cocktail sau mai multe. Să ştii faci artă din prepararea lor şi, mai ales, să socializezi cu clientul. Mulţi spun că barmanul este cel mai bun psiholog. Sunt cazuri când clientul se aşează la bar, comandă o băutură şi îşi spune oful omului din spatele barului. Trebuie să ştii să-l asculţi şi, poate, chiar să-i dai un sfat. În plus, nu trebuie să uiţi de flair. Entertainmentul ar trebui să fie literă de lege în fiecare bar, pentru că oaspeţii trebuie să se simtă bine şi să revină în local”, explică hunedoreanul, care vorbeşte de flair ca despre o stare de spirit.

Prin flair, Lorenzo vrea să transmită de fiecare dată câte ceva şi spune că barmanul trebuie să facă totul pentru cei din faţa lui. Barul este întotdeauna în centrul atenţiei – este primul lucru la care se uită orice client.

Automat, în spatele barului trebuie să existe cineva care să te întâmpine, să îţi arunce o privire şi să-ţi zâmbească. Barmanul e privit de toată lumea din locaţie şi tocmai de aceea, trebuie să transforme barul într-o scenă”, recomandă tânărul.

 

Originalitatea e un atuu

După ce a deprins tehnicile flair bartending-ului, Lorenzo Pop şi-a făcut propriul cocktail-bar şi propria trupă – la fel de pasionată de jongleriile cu sticle, pahare şi foc. E un business pe care-­l face de câte ori are ocazia. Spectacolul de după bar nu este improvizat, dar trebuie perceput de oaspeţi ca improvizaţie şi surpriză.

Ca să-şi păstreze îndemânarea, barmanul se antrenează zilnic, pe un câmp de la marginea Devei, pentru că numai după antrenamente îndelungate, reuşeşti să faci show. Şi doar după repetări serioase ale tehnicilor, te poţi concentra pe entertainment. Iar dincolo de pregătire şi antrenamente, ceea ce face diferenţa între profesionişti este stilul propriu.

cocktailTrebuie să deprinzi tehnica atât de bine, încât să nu te mai gândeşti la ce faci. Să nu te mai concentrezi pe mişcare, ci pe atitudine. Trebuie să visezi, pur şi simplu, orice mişcare. Mai ales când faci jonglerii cu foc, pentru că show-ul implică o luminozitate scăzută. Rolul barmanului este să facă spectacol, să arate ceea ce ştie. Nu e interesant să copieze mişcările profesioniştilor. Atuul este al celor originali, al celor care dau personalitate mişcărilor. Trebuie, ca atare, dezvoltat un stil propriu. Originalitatea te scoate din mulţime. Dar o dezvoltare proprie a mişcărilor înseamnă foarte multe antrenamente, pentru ca spectacolul să fie relaxant şi, în acelaşi timp, interesant”, explică barmanul.

 

Riscurile meseriei

Chiar dacă se antrenează de mai bine de doi ani, Lorenzo povesteşte şi despre show-uri cu surprize nu tocmai plăcute.

Am avut şi câteva păţanii. Mi-am ars barba şi o mână, în timpul unui spectacol cu foc. Altă dată, un coleg mi-a lipit pe braţ gheaţă carbonică, fără să ştie ce efecte are asupra pielii. M-am ales cu o arsură pe cinste!”, spune deveanul, care ştie să mixeze zeci şi sute de cocktail-uri.

El spune că barmanul trebuie să facă un adevărat show la fiecare băutură preparată. Trebuie să facă din meseria lui un spectacol prin care să transmită emoţii celor care îl urmăresc.

Pentru Lorenzo Pop, flair-ul este accesoriul unui barman profesionist, care trebuie să cunoască în primul rând elementele de bază în pregătirea unei băuturi.

De când a deprins tehnicile flair bartending-ului, deveanul se gândeşte la un singur lucru. Să aibă propriul local – într-un oraş cu clienţi educaţi în domeniu. Şi să facă un business din spectacolul la bar!

 

Știri Similare

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Stai conectat

17,116FaniÎmi place
110CititoriConectați-vă
7,410AbonațiAbonați-vă
spot_img
spot_img

Știri Recente

/*ADNOW*/