Construcţia tronsonului de 41 de kilometri Simeria – Gurasada, al magistralei feroviare de mare viteză, va traversa ruinele aşezării antice Micia şi va afecta integritatea acestuia, susţin arheologii. Deşi lucrările de construcţie la mega-proiectul de transporturi au început de anul trecut, iar o mare parte din tronson se află în şantier, în zona sitului istoric de pe malul Mureşului nu au fost efectuate săpăturile arheologice.
De aproape patru ani, cercetarea arheologică trebuia să fie realizată, susţine arheologul Mihaela Simion, responsabilul ştiinţific al sitului Micia. Ea a reclamat, într-o scrisoare deschisă, că suprafaţa afectată din centrul sitului de la Micia va fi de patru hectare, ocupate de rămăşiţele unor vestigii importante. „În calitate de responsabil ştiinţific al sitului de la Micia, atrag atenţia asupra necesităţii cercetării şi conservării patrimoniului mobil şi imobil deţinut de acest sit. Solicit, de urgenţă, demararea unui dialog între Ministerul Culturii şi Integrităţii Naţionale şi Ministerul Transporturilor care să aibă ca finalitate demararea unui Program Naţional de Cercetare, cu finanţare adecvată şi direct de către statul român, fără intermediari, care să acopere resusele, procedurile şi dotările logistice necesare unui astfel de demers!”, susţine dr. Mihaela Simion, într-o scrisoare deschisă, publicată pe pagina sade Facebook.
Aşezarea istorică din vecinătatea Devei a fost afectată de construcţia iniţială a căii ferate, în perioada austriacă, şi desfigurată grav de amplasarea Termocentralei Mintia, în anii ‘80 ai secolului trecut. „Situl de la Micia işi cere dreptul, azi, în România, ţară UE, la o corectă cercetare şi protecţie. Nu putem aduce timpul înapoi pentru a repara tot ce s-a distrus dar este datoria noastră să nu mai permitem astfel de exerimente! Patrimoniul nu se negociază, nu este izvor de profit iar un responsabil ştiinţfic incomod nu se schimbă pe baza unor unor criterii comerciale!”, a susţinut arheologul.
Un an de şantier
Lucrările la tronsonul de 41 de kilometri al căii ferate de mare viteză Simeria – Gurasada au fost reluate recent, mai puţin pe sectorul Micia (Mintia). Proietul se află în şantier de la începutul anului trecut, după ce în august 2017, Compania Naţională de Căi Ferate CFR S.A.şi Asocierea FCC – Astaldi – Convensa au semnat contractul în valoare de 2,63 miliarde de lei pentru modernizarea infrastructurii şi suprastructurii feroviare pe secţiunea Gurasada-Simeria, situată pe Axa prioritară TEN-T 22 (Coridorul Rin-Dunăre, ramura nordică) Nürnberg – Praga – Viena – Budapesta – Curtici – Simeria – Braşov – Bucureşti – Constanţa. Sursa de finanţare este asigurată din fonduri nerambursabile obţinute prin Programul Operaţional Infrastructură Mare 2014-2020 şi de la bugetul de stat, iar termenul de execuţie este de trei ani, la care se adaugă perioada de garanţie de 2 ani. Pe noua magistrală de cale ferată, viteza de circulaţie a trenurilor va ajunge la 160 km/h pentru trenurile de călători şi la 120 km/h pentru trenurile de marfă.