Dacă trebuie să mulţumesc cuiva, atunci cu siguranţă trebuie să mulţumesc presei din Deva. Sau mai precis acelei părţi a ei care a publicat articole sau a difuzat reportaje despre valoarea piesei „Felii” şi a actriţei Ofelia Popii, despre modul în care este percepută cultura – sau o anumită parte a ei… O fac cu plăcere. După cum tot cu plăcere am oferit invitaţii tuturor jurnaliştilor care s-au implicat şi am refuzat persoane care după ce au citit ce s-a petrecut cu piesa „Felii”, au sunat să… ceară invitaţii! Dar sunt deja şi multe persoane cu bani în Deva care îşi cumpără bilete – cu decenţă, fără publicitate şi fără aluzii cum că ele ar trebui să…
Dar se întâmplă şi lucruri frumoase şi placut-surprinzătoare. Vă amintiţi cu siguranţă povestea pianului ajuns, după ce a fost abandonat într-un hotel, în custodia Centrului Cultural „Drăgan Muntean” din Deva. Ei bine, aşa cum fiziologii spun că funcţia crează organul, putem spune şi noi că pianul atrage pianiştii.
Un telefon şi un mesaj pe facebook. Fiecare de la altă persoană, având totuşi ceva în comun – studiul pianului, la Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj şi la Haute Ecole de Musique, Laussane, Elveţia. Ioana Veţean şi Dan Mărginean, doi deveni care aflând despre pian, au dorit să cânte acasă. Probabil pentru că oricât de mare ar fi scena pe care te afli, oricât prestigiu ai dobândi pe unde umbli, tot îţi doreşti să te cunoască şi aprecieze acei oameni lângă care ai crescut şi de lângă care ai plecat, cu gândul de a-ţi împlini cariera şi viaţa. Nu ştiu precis, dar presupun că aşa se întâmplă fenomenul…
Mi-au trimis propunerile lor de repertoriu, am analizat programul lunii decembrie şi de la un singur moment artistic intitulat de colegul meu Vali Ilyes „Bucuria Crăciunului” am ajuns rapid la un eveniment cu cinci momente, în care cele două recitaluri extraordinare de pian au desigur partea lor de inedit şi frumuseţe. Ioanei Veţean i s-a alăturat o colegă, Oláh Boglárka, Dan Mărginean concertează singur, toţi în atmosfera baroc a Palatului Magna Curia, în zilele de 17 şi respectiv 21 decembrie.
Deva mai are cu siguranţă tineri talentaţi – nu doar la muzică, dar mă voi referi în acest text, restrictiv, doar la ei. Alexandru Lazăr studiază pianul la Londra, Răzvan Anemţoaei vioara la Bucureşti. Paul Sârbu este concert-maestru la Cluj, şi să mă scuze cei pe care-i omit, involuntar. Foarte probabil că nu vor reveni la Deva – nu au de ce, au probleme mari în susţinerea unei filarmonici oraşele mari, ce să mai vorbim de Deva (nu este nici un reproş aici, este vorba de realism). Un artist de marcă are drept scenă lumea, nu un oraş sau altul, oricât ar fi ele de mari. Ei pot însă reveni la Deva în concerte. Aşa cum în luna mai dirijorul plecat din Hunedoara, fost elev la Deva, Nicolae Moldoveanu, a devenit cetăţean de onoare al Devei, tineri precum cei menţionaţi pot reveni periodic în oraşul lor, împrumutându-i din talentul şi celebritatea lor. Pentru că, la un moment dat, faima lor i-ar putea atrage nu doar pe deveni. Aşa cum România (termen generic, cu care nu prea sunt eu de acord) se mândreşte cu artiştii sau campionii ei, aşa se poate mândri şi Deva cu talentele pe care le dă ţării sau lumii. Cu condiţia să nu le uite.