Drumul judeţean Topliţa – Lunca Cernii de Sus a scos din izolare mai multe localităţi hunedorene din Ţinutul Pădurenilor, dar nu le-a putut aduce aceleaşi beneficii localnicilor din satele cărăşene. Abia după inaugurarea şoselei, care se opreşte la limita Hunedoarei cu Caraş-Severin, autorităţile din judeţul învecinat arată că sunt interesate de proiect
Cei peste 30 de kilometri ai şoselei construite cu fonduri de la UE au scos din izolare mai multe sate din Hunedoara: Topliţa, Lunca Cernei de Jos, Lunca Cernei de Sus, Hăşdău, Dăbâca, locuri greu accesibile până în prezent, în special pe timp de iarnă. Au rămas de construit aproximativ 10 kilometri şosea, pentru ca judeţele Hunedoara şi Caraş Severin să fie unite printr-un drum asfaltat, considerat de importanţă vitală pentru localnicii din satele din zonă, în ambele judeţe.
În timp ce hunedorenii au considerat proiectul ca fiind unul strategic pentru câteva mii de familii care trăiesc în satele din Munţii Poiana Ruscăi, şi au reuşit să atragă fonduri de la UE pentru realizarea lui, autorităţile din Caraş-Severin nu au fost interesate de el, pe motiv că nu era important din punct de vedere economic. Şi aceasta chiar dacă Uniunea Europeană a acordat aproape 90 la sută din fonduri, iar statul român 10 la sută.
Cărăşenii, aşteptaţi cu investiţii
În Rusca Montană, prima localitate din Caraş-Severin care urma să fie tranzitată de noua şosea, aflată la 10 kilometri de capătul drumului judeţean 687 trăiesc aproape 2.000 de oameni. Primarul din Rusca, Adrian Solomonesc, susţine că va mai dura până când va continua investiţia şi în Caraş-Severin. „Am discutat cu vicepreședintele Consiliului Județean, Ionesie Ghiorghioni, care mi-a spus că există deja un studiu de fezabilitate întocmit de Consiliul Județean Caraș-Severin. Studiul se referă la două drumuri care acum sunt forestiere, unul de legătură cu Coadă Ursului din județul Timiș și acesta cu Lunca Cernei din Hunedoara. Noi acum căutăm proiecte europene pentru a finanța aceste drumuri. Primul ne-ar ajuta să ieșim mai ușor spre autostradă, spre Făget, iar al doilea este important pentru că în Rusca Montană trăiesc 80 de familii din Lunca Cernei, care acum nu pot ajunge acolo decât cu căruța. Noi sperăm ca anul viitor să reușim să întocmim toată documentația tehnică iar în 2015 să putem începe lucrările“ spune Adrian Solomonesc primarul localităţii Rusca Montană. „Am putea atrage și foarte mulți turiști, noi avem aici multe locuri frumoase, avem ce arăta, dar infrastructura este încă precară“, îl completează viceprimarul Jura Petru.
Şoseaua Topliţa – Lunca Cernii de Sus, construită cu fonduri de la Uniunea Europeană, se sfârşeşte la limita dintre judeţele Hunedoara şi Caraş-Severin. Drumul judeţean 687D prin Munţii Poiana Ruscăi a fost construit în urma unei investiţii de 105 milioane de lei, finanţată aproape integral de Uniunea Europeană şi de Guvernul României. Au fost construiţi astfel peste 30 de kilometri de şosea care tranzitează mai multe sate hunedorene din Ţinutul Pădurenilor, într-una din zonele pitoreşti ale judeţului.