Un vapor german care, anul trecut a fost puternic afectat de o explozie, în timp ce se afla în mijlocul Atlanticului, va fi reparat în România, la Mangalia. Nu înainte, însă, ca specialiştii de la INCD – INSEMEX Petroşani să efectueze o verficare a navei şi a încărcăturii ei, astfel încât să fie eliminat orice pericol.
MSC Flaminia a fost construită în 2001, în Coreea de Sud, la „Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering”, acţionarul majoritar al lui „Daewoo-Mangalia”. Are 300 metri lungime, 40 metri lăţime, 75.590 tone registru brut, pescaj de 9,20 metri, capacitatea de 6.750 TEU (containere convenţionale) şi este înmatriculată sub pavilion german. În data de 14 iulie 2102, Paza de Coastă Falmouth a primit prin mesaj de raportare SOS că echipajul de bord – format din germani, polonezi şi filipinezi – a abandonat nava. Practic, echipajul navei container a fost obligat să abandoneze nava în mijlocul Atlanticului, după ce s-au produs un incendiu şi o explozie la câteva magazii cu containere ce conţineau mărfuri inflamabile. Imediat după primirea semnalului SOS, Paza de Coastă a difuzat o alertă către toate navele din zonă, iar cea mai apropiată navă care putea oferi asistenţă, un petrolier, şi-a schimbat cursul pentru a intercepta nava MSC Flamina. Nava era în flăcări, dar 24 de persoane au fost recuperate pe o barcă de salvare şi o plută. Un membru al echipajului lipsea, alţi patru au suferit leziuni, iar ulterior unul a decedat la spital datorită arsurilor grave. Potrivit datelor de la vremea respectivă, incendiul a început în magazia nr 4, unde s-au declanşat senzorii de incendiu, iar când membrii echipajului au deschis uşa să vadă ce se întâmplă, s-a produs explozia. Imediat, incendiul s-a propagat şi la magaziile 5 şi 6, iar cei 23 de membri ai echipajului şi doi pasageri au abandonat nava. Sub coordonarea Comandamentului Central German pentru Situaţii de Urgenţă maritime, nava a fost tractată în apele germane iar pompieri, chimişti şi ingineri au inspectat ce pericole ar putea proveni de la navă şi încărătura ei. La 15 martie 2013, după decontaminarea şi desărarea apei, nava a părăsit Germania şi a navigat către şantierul din Mangalia, care a câştigat generoasa licitaţie, iar aici se vor efectua reparaţii.
INSEMEX a efectuat expertiza
Stingerea incendiului a durat câteva luni, focul propagându-se lent dintr-un container într-altul. Dar, ceea ce a atras cel mai mult atenţia autorităţilor şi a publicului este faptul că, printre containerele de la bord, s-au aflat unele încărcate cu mărfuri periculoase şi deşeuri toxice. Aşa că, înainte de demararea lucrărilor de reparaţii, specialiştii INSEMEX Petroşani au fost solicitaţi să realizeze o inspecţie amănunţită, precum şi teste în laborator, aşa încât muncitorii care vor lucra la repararea navei container să nu aibă de suferit.
„Am fost solicitaţi să facem o inspecţie, să facem determinări in situ şi să prelevăm eşantioane lichide, solide şi gaze pentru analize în laborator, în vederea determinării prezenţei sau potenţialei atmosfere explozie, gazoase sau generate de vaporii lichidelor inflamabile. Ne-am deplasat, am făcut controlul navei, inspecţia sau mai bine zis controlul atmosferei a durat 6 ore”, a declarat Constantin Lupu, director INSEMEX Petroşani.
Trei specialişti de la institutul de cercetare şi dezvoltare din Petroşani au făcut o monitorizare a punţii în zona nepericuloasă, iar alţi trei au coborât în magaziile distruse de incendiu şi explozie. De precizat că MSC Flaminia era un vapor destinat transportului de bunuri containerizate, cu tot felul de mărfuri, inclusiv butelii GPL, maşini, cafea au agenţi de răcire, iar în raportul de eveniment se regăsesc substanţe puternic inflamabile, substanţe explozive sau toxice.
„Din relatările reprezentanţilor armatorului şi şantierului naval unde urmează să se facă reparaţia, înlocuirea secţiunii de navă corespunzătoare celor trei magazii care au fost distruse în eveniment, după producerea incidentului nava a fost dusă în Germania şi a stat 7 luni în port, unde s-au descărcat containerele care nu au fost afectate sau au fost puţin afectate de incendiu, s-a făcut o decontaminare a apei utilizate de pompierii navali pentru stingerea incendiului. Peste 30.000 mc de apă de mare a fost extrasă din aceste magazii şi a fost decontaminată, şi au rămas aceste deşeuri solide. Ele nu au evacuate tot în Germania, dint-un considerent legat de rezistenţa structurală a navei. În timpul incendiului 2 pereţi de susţinere a navei au fost puternic afectaţi, topiţi şi deformaţi şi sarcinile acestor pereţi au fost preluate de aceste deşeuri contorsionate metalice şi de aia nu au fost descărcate acolo”, a mai explicat directorul INCD INSEMEX.
De la navă au fost prelevate şi aduse la Petroşani 24 de eşantioane lichide, solide şi gazoase care s-au analizat timp de 4 zile în laboratoarele INSEMEX, după care s-a făcut prelucrarea rezultatelor obţinute atât pentru determinările la faţa locului, pe vapor, cât şi pentru rezultatele analizelor de laborator. „În principiu, în condiţiile în care vorbim de o atmosferă deschisă, cantitatea de gaze degajată din deşeurile lichide care încă mai sunt în partea inferioară a navei, în atmosferă deschisă, repet, nu constituie pericol de explozie. În anumite condiţii particulare, însă, probele de laborator au arătat că se pot aduce în limite de explozivitate aceste cantităţi de gaze şi de vapori în condiţiile în care vorbim de spaţii închise – încă mai sunt containere care au mai mulţi pereţi – şi de temperaturi ridicate”, precizează Lupu. De precizat că, în raportul de expertiză s-au făcut mai ales recomandări în ceea ce priveşte procesul de descărcare al reziduurilor din cală, din magaziile afectate. Altfel spus, este necesar să se monitorizeze atmosfera aşa încât să nu existe pericol pentru lucrătorii care vor fi implicaţi în această operaţiune de descărcare a deşeurilor solide.