Calea ferată Deva – Brad, scoasă din funţiune din 1997, era privită ca un viitor traseu turistic, însă planurile autorităţilor locale nu au mai fost puse în aplicare.
Curtea Constituţională a României a decis, în 16 februarie, că proiectul de lege pentru transmiterea terenurilor aferente căii ferate Deva – Brad în administrarea municipiului Brad şi a comunelor Şoimuş, Luncoiu de Jos, Vălişoara şi Băiţa, aflate pe traseul acesteia, este neconstituţional.
Astfel, solicitarea autorităţilor locale din judeţul Hunedoara de a prelua terasamentul şi construcţiile fostei căi ferate din vestul României, a rămas suspendată. Autorităţile anunţau că după preluarea vechiului tronson de circa 30 de kilometri, vor încerca să obţină împreună fonduri europene pentru transformarea acestuia într-un traseu turistic.
La 25 de ani de la închiderea circulaţiei feroviare pe calea ferată Deva – Brad, construită în anii 1940 – 1987, doar un sector de circa 10 kilometri, între Deva şi fabrica de ciment de la Chişcădaga, mai este folosit, uneori, pentru transportul de marfă.
De la Păuliş până la Brad, pe cei aproape 30 de kilometri ai traseului, calea ferată a fost dezafectată, iar terasamentul ei a rămas abandonat. O soartă asemănătoare au avut-o şi clădirile staţiilor sale. Cele mai multe dintre ele au fost puse, iniţial, sub sigiliu pentru a rămâne în conservare, însă cu timpul localnicii le-au devastat şi s-au ruinat.
Lucrările la calea ferată Deva (Mintia) – Brad au demarat la sfârşitul anilor ’30, iar jumătate de secol mai târziu, la 12 decembrie 1987, tronsonul feroviar a fost inaugurat de Nicolae Ceauşescu, aflat în primul tren care a circulat vreodată pe întregul traseu de 36 de kilometri, pornind de la Brad spre Deva. Un deceniu mai târziu, în primăvara anului 1997, o alunecare de teren în apropierea viaductului Peştera i-a pecetluit soarta. În anii următori, cea mai mare parte a căii ferate a fost dezafectată, cu excepţia unui sectorului între Deva şi Chişcădaga, pe care circulă uneori trenurile de marfă.
Pe restul traseului spre Brad, călătorii care se plimbă pe vechiul terasament pot vedea rămăşiţele vechilor viaducte, tunelurile şi podurile care străbat munţii şi văile adânci ale acestora.