Haosul legislativ. În numeroase cazuri, dacă proprietarii decid să-şi vândă maşina, statul român devine mielul care se îngraşă sugând la două oi. O dată controlează taxa de poluare plătită de vânzător. A doua oară încasează timbrul de mediu de la cumpărător. Pe o singură maşină!
După legi şi ordonanţe aprobate de-a valma, în acest moment haosul legislativ domneşte în “curtea” celor de la Finanţe. Potrivit legii, în numeroase cazuri, la vânzarea unui automobil, statul adună la buget două taxe, una plătită de vânzător, iar cealaltă de cumpărător. Cum se poate întâmpla asta? Simplu. O hunedoreancă a păţit-o!
Ordonanţa 80, aplicată retroactiv
Alina Muntean a obţinut printr-o decizie judecătorească definitivă şi irevocabilă restituirea sumei pentru taxa de înmatriculare (de poluare) a maşinii personale, dobânda aferentă, dar şi cheltuielile de judecată. Conform procedurii, a depus la Administraţia Judeţeană a Finaţelor Publice Hunedoara o cerere de restituire a banilor la care îi dădea dreptul decizia judecătorească. Însă, spre nenorocul ei şi a altor câteva sute de hunedoreni, în data de 25 februarie a intrat în vigoare Ordonanţa 80, prin care se prevede că suma pentru taxa de „poluare” urmează să fie restituită în termen de cinci ani, prin plata eşalonată a 20 la sută din sumă, în fiecare an. Asta cu toate că decizia instanţei, cât şi cererea de restituire au fost anterioare datei în care Ordonanţa 80 a intrat în vigoare. Fapt ignorat de instituţia de făcut bani a statului.
Termene depăşite, răspunsuri surprinzătoare
“Am aşteptat să primesc un răspuns referitor la restituirea sumei, dar nu am primit nimic, deşi a trecut termenul legal de 45 de zile după depunerea cererii. Am mers la Finanţe unde mi s-a explicat că toate cererile pentru restituirea taxei au fost blocate, deoarece nu s-au primit normele metodologice de aplicare a Ordonanţei 80, deşi au trecut trei luni de atunci”, explică tânăra revoltată.
Vinde, dacă poţi!
Dacă de recuperat banii nu se poate decât peste ani şi ani, proprietara s-a decis să vândă maşina. A solicitat la Finanţe o hârtie prin care să fie specificat faptul că nu i-a fost restituită taxa de primă înmatriculare. Surpriză, însă! Cei de la Finanţe spun că nu mai au voie (!) să elibereze astfel de adeverinţe, deoarece cererea ei de restituire a intrat în baza de date naţională. Adică, în acest moment, statul ţine la el taxa plătită de femeie, o va restitui în 5 ani poate, dar în acelaşi timp, automobilul figurează cu taxa neplătită. Drept urmare, ca să poată umbla cu maşina, cumpărătorul trebuie să plătească şi el noua taxa de timbru, deoarece pe numele Alinei Muntean apare cererea de restituire în curs de aplicare, cu toate că ea nu a primit niciun ban şi nici un calcul pentru o viitoare reeşalonare. “M-am oferit să renunţ la restituirea taxei, ca să pot vinde maşina, fără ca omul să mai trebuiască să plătească încă 500 de euro în plus, taxa de timbru. Fără rezultat. Mi s-a spus că nu se mai poate face nimic în acest sens”, mai spune femeia.
Soluţie ad-hoc
În acest timp, cei de Finanaţe ridică din umeri şi spun că dacă sentinţa este definitivă şi irevocabilă ei trebuie să o pună în aplicare. “Este mult prea târziu ca doamna să renunţe acum la sentinţă. Odată depusă cererea de restituire şi introdusă în baza naţională de date, noi trebuie să o plătim, deoarece suntem obligaţi de instanţă. Dar până când nu primim normele metodologice de aplicare a Ordonanţei 80, nu putem face nimic”, spune Mircea Igreţ, de la Biroul Comunicare/ Relaţii Publice din cadrul AJFP Hunedoara. El mai sugerează o soluţie ad-hoc. Alina Muntean ar putea vinde maşina cumpărătorului mai ieftin cu valoarea taxei de mediu, de 500 de euro. Taxă, pe care oricum ar urma să o recupeze de la Finanţe în următorii cinci ani, spune Mircea Igreţ. Cum ar veni, hunedoreanca Alina Muntean ar deveni creditorul statului român pe termen de cinci ani. Asta chiar că e culmea fiscalităţii!