Greşelile din manualele şcolare îi pun pe profesori în postura de detectivi particulari şi pe copii în imposibilitatea de a înţelege de ce un simplu exerciţiu de matematică nu se poate rezolva
Deşi este greu de crezut, manualele şcolare şi culegerile cu probleme după care studiază şcolarii sunt presărate cu zeci de greşeli. Pe lângă faptul că unele dintre ele au un limbaj prea greoi sau prea academic pentru înţelegerea elevilor din clasele mai mici, erorile descoperite de către dascăli şi unori de părinţi, nu sunt puţine. Şi totuşi, aceleaşi manuale sunt tipărite an de an, cu aceleaşi greşeli.
„Nu iese rezultatul, Doamnă!”
Ora de matematică, manualul de clasa a III-a, editura Corint. “Am încercat să rezolvăm împreună cu copiii un exerciţiu de matematică din manual, care are o greşeală de tipar. Copiii mi-au răspuns: „Nu iese rezultatul, Doamnă!”. „Nu este răspunsul dorit de cei care au scris această carte. Eu cred că greşeala nu este a autorilor, ci de la tipografie sau a tehnoredactorului. Ca dascăli, de multe ori, când găsim o greşeală, încercăm să o reparăm. De aceea am venit la şcoală, să învăţăm”, este de părere profesoara Mărioara Cernescu, care predă la clasa a III-a, Step By Step din Simeria. Cu toate acestea, de multe ori copiii, mai ales cei de vârste mici, nu realizează că o informaţie sau un exerciţiu sunt eronate. „Am încercat să rezolv exerciţiul din cartea de Matematică, dar nu am reuşit, pentru că era greşit. După ce mi-a spus Doamna am înţeles că rezultatul din carte era de fapt, greşit” spune Vlad, elev în clasa a III-a. Nici Larisa, colega lui Vlad, a cărei materie preferată este matematica nu şi-a dat seama din start că exerciţiul din manual nu are rezolvare. „Nu mi-am dat seama că exerciţiul era greşit, decât după ce ne-a spus doamna. Fără ajutorul ei, nu puteam să îl rezolvăm”, spune eleva.
Anormal, dar ignorate de autorităţi
De altfel, majoritatea directorilor de unităţi de învăţământ din Deva recunosc că greşelile din manuale sunt o obişnuinţă, nu sunt doar „scăpări” ocazionale. Indiferent de clasă sau materie, erori se găsesc mai în toate cărţuliile care ar trebui să fie un sprijin pentru elevi, nu un exerciţiu de perspicacitate. „Am găsit greşeli în manualele de clasă primară, într-un procent de 20 la sută. Este total anormal să se găsească greşeli în manualele şcolare”, este de părere Mărioara Cernescu, care mai adaugă că pentru un dascăl, manualul este doar orientativ în demersul său la clasă, pentru că foloseşte şi alte surse, pentru a veni în ajutorul copiilor.
Inspectoratul recomandă să învăţăm din greşeli
Deşi admite că manualele şcolare sunt vechi şi doldora de greşeli, Inspectoratul Şcolar Judeţean Hunedoara spune că este de datoria profesorului să observe greşelile şi să le semnaleze elevilor, ca un adevărat detectiv, înainte ca şcolarii să le observe. „Sunt într-adevăr o serie de erori în manualele şcolare. N-au mai fost elaborate de foarte multă vreme, ca atare, retipăririle ies din tipografii cu aceleaşi erori care au plecat la început de drum. Cadrele didactice ştiu că important este să parcurgă programa şcolară, iar manualul este un sprijin. În momentul în care detectează astfel de greşeli trebuie să le omită sau să încerce să rezolve cu elevii aceste exerciţii, astfel încât să îşi dea şi elevii seama care este greşeala din manual”, spune Marta Mate, purtător de cuvânt al Inspectoratului Şcolar Hunedoara.