Scenă comună în aceste zile la Deva. Un pieton traversează strada pe zebră fără să observe însă semaforul roşu de pe trotuarul celălalt, în timp ce maşinile trec razant pe lângă el
Reşedinţa de judeţ a devenit cel de–al şaselea oraş din ţară care beneficiază de un sistem de ultimă generaţie de monitorizare a traficului rutier şi supraveghere video aferentă. Ieri a fost inaugurat Centrul de Comandă şi Control Unic care gestionează buna funcţionare a semafoarelor şi a camerelor de luat vederi care împânzesc oraşul
Reducerea accidentelor rutiere, o mai mare siguranţă a pietonilor, trafic fluidizat dar şi un timp mai redus de tranzitarea a oraşului promite noul proiect „Sistem Integrat de Management al Traficului Rutier în municipiul Deva”. Proiectul de monitorizare a traficului rutier şi supraveghere video a fost finanţat din fonduri europene nerambursabile s-a ridicat la peste 13 milioane de lei.
Siguranţă pentru cetăţenii Devei
Centrul de Comandă şi Control Unic care coordonează atât funcţionarea semafoarelor, cât şi a camerelor de luat vederi din cele mai importante intersecţii ale oraşuluia fost inaugurat ieri în prezenţa primarului municipiului Deva, Petru Mărginean dar şi a proiectanţilor care au gândit acest sistem. „În centrul de comandă vor funcţiona permanent trei persoane. Doi operatori, unul pe trafic şi unul pe supraveghere şi un inspector supervizor care lucrează 24 de ore din 24. Avem şi număr de telefon direct la care putem fi apelaţi de populaţie, răspundem la aceste apeluri şi comunicăm evenimentele care au loc pe raza municipiului nostru. Prin intermediul sistemului video urmărim în special lucrurile care trebuiesc îndreptate. Dorim în special să asigurăm o mai mare siguranţă cetăţenilor Devei”, spune Nicolae Lavu, şeful Poliţiei Locale Deva.
Buton pentru pietoni
Deva a devenit cel de-al şaselea oraş din ţară care foloseşte un sistem performat pentru gestionarea traficului rutier, dar şi a monitorizării video a celor mai circulate intersecţii. În cadrul acestui proiect sunt monitorizate 23 de intersecţii, cu 141 de semafoare pentru vehicule şi 166 de semafoare pentru pietoni. Majoritatea semafoarelor pentru pietoni vor fi dotate cu buton de schimbare a culorii semaforului.”Butonul pentru pietoni acţionează foarte simplu. Pentru ca circulaţia să fie cât mai fluidă, semaforul va indica roşu pentru pietoni. În momenul în care aceştia vor dori să traverseze, vor atinge acel buton, care prin intermediul unui led va confirma recepţia comenzii. În acest timpinformaţia va fi transmisă la Biroul pentru Managementul Traficului Rutier. În scurt timp, semaforul se va schimba, indicând culoarea verde pentru pietoni” spune Valentin Stan, director la Smart Telecom, firma de proiectare a sistemului de trafic. Dintre cele 63 de camere montate în cele mai tranzitate intersecţii din oraş, funcţionează momentan doar trei, restul urmând să fie implementate până la sfârşitul lunii august. Sistmul de supravegere video este în aşa fel gândit încăt să fie suport traficului rutier.
Două săptămâni de acomodare
Semafoarele vor funcţiona atât după diagrame prestabilite, cât şi în mod activ, fiind adaptate în timp real, în funcţie de traficul rutier. „La început pentru o perioadă de o săptămână, două până se va forma baza de date care va înmagazina informaţiile senzorilor care monitorizează traficul va fi mai dificil. După această perioadă, pe străzile cu trafic redus durata de indicare a culorii verde va fi diminuată proporţional cu traficul de pe aceste străzi, în timp ce pe străzile circulate, culoarea verde pentru autoturisme va dura mai mult”, spune Nicolae Cocoş, şef Birou Circulaţie Poliţia Locală.
Până când devenii se vor obişnui cu noile semafoare, poliştii vor fi mai îngăduitori atât cu şoferii, cât şi cu pietonii, atâta timp cât nu vor avea loc accidente de circulaţie.