Dacă înainte şcolile impuneau elevilor contribuţii băneşti pentru materialul didactic sau pentru întreţinere, acum părinţii adună bani doar pentru confortul şcolarilor la orele de curs. În rest, spun profesorii, şcolile sunt dotate „cu de toate”
Mult discutatul fond al clasei sau al şcolii, a scos ani la rând bani din portofelul părinţilor pentru modernizarea clasei, întreţinerea unităţii de învăţământ sau consumabilele de la clasă. Lucrurile s-au mai schimbat între timp, iar dacă ar fi să luăm de bune declaraţiile care se fac, fostul fond al clasei este folosit acum acolo unde părinţii vor mai mult confort pentru copiii lor. „La Colegiul “Decebal” din 2003 nu se mai strânge acest fond, deoarece noi beneficiem de condiţii bune de studiu. Sigur pot să existe şi situaţii punctuale, de exemplu dacă părinţii doresc la o clasă să cumpere neapărat perniţe pe scaune, sigur că o pot face. Ne consultă, este iniţiativa lor şi pot să îşi ducă perniţele acasă”, este de părere Florin Ilieş, directorul CN „Decebal” din Deva.
Fondul, doar la „mica” înţelegere
Elevii de liceu spun că deşi în anii de gimnaziu aduceau bani la şcoală în mod frecvent, acum nimeni nu mai solicită sprijin financiar. „Eu sunt aici din clasa a IX-a şi la noi nu s-a adunat fondul clasei sau fondul şcolii. Pentru material didactic nu s-a pus problema, pentru că este la şcoală tot ce trebuie. Dacă chiar este o problemă, ne înţelegem noi între noi, elevii, spune Călin Manea, elev în clasa a clasa a XII-a la Liceul Teoretic „Sabin Drăgoi”. Şi Mădălina Ancu, elevă în clasa a X-a la aceeaşi instituţie de învăţământ spune că această practică nu mai există. ”Nu se mai adună. Înainte nu ştiu cum era, eu aici sunt de doi ani, dar în generală dădeam. Aici nu mai dăm, numai dacă vrem. Nu ni se impune o anumită sumă”.
Strângerea de fonduri nu este obligatorie
Potrivit actelor normative în vigoare, comitetul de părinţi al clasei poate propune, în adunarea generală, dacă este necesar, o sumă minimă prin care părinţii să contribuie la întreţinerea, dezvoltarea şi modernizarea bazei materiale a clasei sau a unităţii de învăţământ. Această contribuţie nu este obligatorie, iar atât elevii cât şi cadrele didactice nu pot fi implicaţi în niciun fel în strângerea de fonduri. ”Ceea ce se doreşte în prezent este o legiferare sau cel puţin evitarea aspectului de corupţie, în sensul că aceste donaţii nu trebuie date în scopul obţinerii unor note mai mari de către elevi sau a unor avantaje. Ele trebuie utilizate în scopul în care pot fi colectate, respectiv în a sprijini şi a dezvolta baza materială a şcolii sau a clasei de elevi, pentru a oferi condiţii mai bune, dar în niciun caz pentru alte intenţii”, ţine să puncteze inspector Marta Mate, purtător de cuvânt al Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Hunedoara.
„Trebuie să dispară noţiunea de fond al clasei/şcolii care obligă toate familiile să se conformeze unei decizii luate de nişte reprezentanţi, rămânând posibilitatea donaţiilor şi sponsorizărilor pentru a sprijini dezvoltarea bazei materiale a clasei/şcolii”, Marta Mate, purtător de cuvânt ISJ Hunedoara