15.2 C
Deva
marți, septembrie 17, 2024

Cum s-a lucrat la magistrala feroviară Simeria – Arad

  • Asociația Pro Infrastructura, care monitorizează proiectele de infrastructură rutieră și feroviară derulate în România arată că finalizarea lucrărilor la cele patru loturi ale magistralei feroviare Simeria – Arad, va acumula întârzieri de cel puțin cinci ani, față de prevederile contractului semnat în 2017, de statul român și constructori.

„Cel mai puțin întârziat este 2a de la Bârzava la Km 614 (Ghioroc): „doar” 5 ani, nu prinde recepție în acest an, iar testele sistemului de centralizare și semnalizare se vor termina în 2025. Două segmente au fost mult încetinite de birocrație. Lotul 2b (Ilteu-Bârzava) a fost blocat de scoaterea din circuitul forestier a pâlcurilor de copaci la cele două consolidări-mamut de la Bătuța și de arheologia de la Vărădia unde, după șapte ani de proiect, încă nu vedem traseul nou. Lotul 3 (Simeria-Gurasada) a avut probleme majore tot cu arheologia, la Castrul Micia. Ambele au șanse slabe pentru 2025, mai degrabă vorbim de 2026”, arată Asociația Pro Infrastructură.

Constructorii tronsonului 2c Gurasada – Ilteu, care cuprinde tunelurile feroviare de pe valea Mureșului, în zona comunei Zam din Hunedoara, au acumulat cele mai multe întârzieri.

Noua magistrală feroviară Simeria – Arad a intrat în șantier din 2018, iar investiția trebuia finalizată în trei ani. Calea ferată va trece prin județele Hunedoara și Arad, pe valea Mureșului, înlocuind parțial ruta primei căi ferate din Transilvania, Arad – Simeria – Alba Iulia, inaugurată în 1868.

Investiția a vizat modernizarea infrastructurii feroviare și reconfigurarea traseului, astfel încât viteza de circulație a trenurilor să poată crește până la 160 de kilometri pe oră. Au fost mărite lungimea și raza curbelor, unele curbe fiind eliminate, a fost crescută stabilitatea terasamentelor, iar nivelul liniei ferate în zonele inundabile a fost ridicat.

Proiectul a impus construcția a 60 de kilometri de traseu complet nou de cale ferată, între Simeria şi Arad, a unor tuneluri, dar și ridicarea a nouă poduri peste Mureş, față de doar unul aflat de pe vechiul traseu, în Brănișca.

Pe subtronsonul 2a Km 614 – Bârzava, din județul Arad, în lungime de 42 de kilometri, stadiul fizic al lucrărilor a ajuns la 95 la sută, potrivit unui raport publicat de CFR, care vizează situația investițiilor în infrastructura feroviară în luna iunie.

Contractul cu Asocierea Astaldi – FCC – Salcef – Thales a fost semnat în mai 2017, șantierul a fost deschis în iulie 2017, iar termenul estimat de finalizare a proiectului este octombrie 2024. Valoarea lucrărilor se ridică la aproximativ două miliarde de lei, fără TVA.

Pe subtronsonul 2b Bârzava – Ilteu, din județul Arad, în lungime de 36 de kilometri, stadiul fizic al lucrărilor a ajuns la 91 la sută. Este construit de Asocierea Astaldi – FCC – Salcef – Thales. Contractul a fost semnat în mai 2017, ordinul de începere a lucrărilor a fost dat în iulie 2017, iar termenul de finalizare al investiției estimat este luna octombrie 2025.
Citește și: Bijuteria orașului feroviar din vestul României. Cum s-a schimbat în doi ani gara Simeria VIDEO

Stadiul lucrărilor pe tronsonul feroviar Ilteu – Gurasada a ajuns la 72 la sută. Contractul pentru proiectarea şi execuţia celor 22,4 de kilometri de cale ferată, în valoare de peste două miliarde de lei, a fost semnat în noiembrie 2017, de CFR şi Asocierea Railworks (formată din companiile Alstom, Aktor şi Arcada). Proiectul are o valoare de 1.78 miliarde de lei, fără TVA, iar finalizarea lucrărilor este estimată în decembrie 2025. El cuprinde și construcția unor tuneluri pe valea Mureșului, în județul Hunedoara (video).

Pe tronsonul feroviar Gurasada – Simeria, în lungime de 40,9 kilometri, stadiul execuției lucrărilor a ajuns la 86 la sută. Contractul cu Asocierea FCC – Astaldi – Contratas y Ventas a fost semnat de statul român la 30 august 2017, ordinul de începere al lucrărilor estimate la peste 3,1 miliarde de lei, a fost dat în octombrie 2017, iar termenul estimat de finalizare a proiectului este decembrie 2025.

Tot atunci este estimată și finalizarea lucrărilor la Gara Simeria, o clădire de epocă – monument istoric, veche de la începutul anilor 1900.

Știri Similare

Stai conectat

17,116FaniÎmi place
110CititoriConectați-vă
7,410AbonațiAbonați-vă
spot_img
spot_img
spot_img

Știri Recente

/*ADNOW*/