- Noua magistrală feroviară Simeria – Arad (KM 614) din vestul României, construită în mare parte pe traseul celei mai vechi căi ferate din Transilvania, deschisă în 1868, se află în șantier de la începutul anului 2018. Cei 141 de kilometri ai căi ferate de pe valea Mureșului, în județele Hunedoara și Arad, au fost împărțiți în patru secțiuni.
După șapte ani de la începerea lucrărilor, niciunul dintre cele patru tronsoane nu a fost finalizat. Deși în toamna anului 2024, raportul CFR cu privire la „Reabilitarea liniei CF frontieră Curtici – Simeria parte componenta a Coridorului IV Pan-European pentru circulaţia trenurilor cu viteză maximă de 160 km/h” arăta că magistrala din vest va fi realizată până la finalul anului 2025, termenul de finalizare a fost, din nou schimbat.
Astfel, potrivit CFR, pe Subtronsonul 2a: Km 614 – Bârzava (41,9 kilometri) stadiul lucrărilor este de 96,5 la sută, iar termenul estimat de finalizare al acestora este aprilie 2025.
Pe Subtronsonul 2b: Bârzava – Ilteu (36 kilometri), progresul este de 93,4 la sută, iar termenul estimat de finalizare a secțiunii este februarie 2026.
Pe Subtronsonul 2c: Ilteu – Gurasada (22,3 kilometri), constructorii au realizat 74,3 la sută din lucrări, termenul de finalizare al întregului tronson fiind decembrie 2025.
Pe Tronsonul 3: Gurasada – Simeria (41 kilometri) lucrările au ajuns la 87,4 la sută, iar finalizarea lucrărilor este estimată în decembrie 2025.
- Potrivit asociației Pro Infrastructură, care monitorizează investițiile mari în transporturi, termenele estimate de finalizare a investiției au șanse mici să fie respectate, cel puțin în cazul tronsonului Ilteu – Gurasada, pe care se află în șantier două tuneluri. Mai puțin de jumătate din traseul modernizat al căii ferate ar putea fi inaugurat, arată organizația neguvernamentală, într-o analiză publicată pe site-ul acesteia.
„După opt ani de contract (n.r. toate contractele au fost semnate în toamna anului 2017), probabil că se va recepționa Lotul 2a – cei 42 kilometri de la Ghioroc/KM 614 la Bârzava (WeBuild). Este primul tronson livrat la pachet cu semnalizarea ERTMS. Calea ferată în sine a durat vreo șapte ani, „doar” patru ani întârziere. Pe secțiunea 2b Bârzava-Ilteu (WeBuild), nu credem că sunt șanse de recepție în 2025, deci se va duce probabil la nouă ani, ultimul blocaj fiind Cetatea Vărădia unde a ieșit de curând autorizația de construire. Palida consolare este deschiderea variantei prin tunelul Bătuța (Bârzava -Vărădia, 13 kilometri). Aici viteza proiectată este 160 km/h dar în primii ani se va circula cu 120 km/h și cu restricții pe podurile peste Mureș”, informează Asociația Pro Infrastructura.
Acesta mai arată că Lotul 2c Ilteu – Gurasada (Aktor – Arcada) nu poate fi inaugurat în 2025, stadiul fiind 74 la sută, cu un tunel blocat la nivel geotehnic și altul neînceput.
„Nici secțiunea 3 Gurasada – Simeria (FCC) nu are șanse de recepție în 2025 dar putem spera (?) la inaugurarea variantei Brănișca – Vețel (6 kilometri) cu trei poduri peste Mureș, blocată ani de zile de situl arheologic Micia și de o linie electrică de înaltă tensiune nemutată în vreo 6 ani”, arată Asociația Pro Infrastructură.
Timpul în care trenurile vor parcurge distanța de 158 de kilometri pe calea ferată dintre Simeria (video) și Arad se va reduce, în 2025, de la două ore și 28 de minute la două ore și 12 minute, după deschiderea traficului prin tunelul Bătuța, mai arată reprezentanții asociației.