Administrarea parcărilor publice cu plată în municipiul Deva a fost, ieri, subiect de dezbatere publică la Primăria Deva. Edilii au angajat o firmă de consultanţă să ne convingă că parcările trebuie date pe mâna unui privat. Potrivit studiului, locul de parcare va costa un leu pe oră
„Studiul constă în achiziţionarea de echipamente şi soluţii tehnice privind gestionarea locurilor de parcare, privind identificarea maşinilor care nu au abonament sau nu au plătit parcarea prin parcometru, sau prin SMS şi blocarea roţilor, respectiv ridicarea maşinilor din locurile de parcare care nu au fost amenajate – la intrare în parcări, pe trotuare şi în zone adiacente parcărilor”, susţine Mihai Nica, administratorul public al Devei.
Taxa creşte „calitatea vieţii”
Consultanţii angajaţi de primărie au identificat peste 943 locuri de locuri de parcare, în 15 zone din centrul Devei. În regim de parcare cu plată vor fi 905 locuri, restul urmând a fi atribuite gratuit persoanelor cu dizabilităţi, cum zice legea (în studiul întocmit de bucureştenii de la Arkada Consulting Grup apar 243 de locuri de parcare despre care se spune că nu pot fi taxate). În motivarea taxei ni se spune că ea asigură „creşterea calităţii vieţii în Deva” şi oferă turiştilor posibilitatea de a găsi mai uşor un loc de parcare (deşi în centrul istoric şi la Cetate nu vor fi parcări cu plată).
Dezbatere: În ce buzunare va „parca” banul public?
În locul unui studiu de amenajare a parcărilor publice cu plată, consultanţii au găsit cu cale să facă un „Studiu de fundamentare a deciziei de concesionare Sistem de Management al Parcărilor Publice cu Plată în Municipiul Deva”, deşi doar consiliul local poate decide dacă parcările vor fi concesionate sau exploatate în regie proprie. Chiar şi aşa, cifrele arată că municipalitatea ar fi în câştig dacă s-ar ocupa cu resurse proprii de parcările oraşului. „Operatorul privat va fi direct interesat pentru buna gestionare a locurilor de parcare prin blocare roţilor la cei care nu şi-au plătit taxa sau au depăşit perioada de parcare şi prin ridicarea maşinilor”, este de părere administratorul public Mihai Mica. „Legenda asta cu privatul care e mai bun administrator eu nu o cred. Singurul lucru care îmi scapă şi trebuie să îl verific este cui sunt dedicate aceste parcări. Şi până nu aflu pentru cine sunt dedicate nu pot să mă pronunţ”, susţine Vasile Ţonea, consilier local PSD prezent la dezbaterea publică.
În urmă cu câţiva ani, pe vremea lui Mircia Muntean, parcările urmau să fie concesionate la o „firmă de casă” a primarului care îşi cumpărase aparate de taxat înainte să fi fost organizată licitaţia de atribuire a concesiunii, îşi aminteşte Ţonea. „Atunci, noi consilierii, am dejucat planul primarului. Sper să nu fie nevoie să o luăm de la capăt, cu practici ca pe vremuri”, a mai spus consilierul PSD.
Consilierii vor decide
Nici unii exponenţi ai societăţii civile nu sunt de acord cu maniera de lucru a edililor. Marius Bota de la Grupul de Iniţiativă „Civitas” spune că hotărârea de a înfiinţa parcări cu plată în Deva s-a luat „pe sub masă”, fără dezbatere publică, şi că amenajarea parcărilor cu plată este cel puţin discutabilă. „Codul rutier spune că nu se poate schimba destinaţia carosabilului, dar majoritatea locurilor care sunt prevăzute pentru a fi cu plată sunt pe banda întâi de circulaţie. (…) Dacă tot e să facem parcări cu plată – deşi poziţia Grupului „Civitas” este să asiguraţi parcări civilizate şi după aceea să cereţi bani – amenajaţi 50 de locuri de parcare civilizate pentru început şi apoi pretindeţi taxe. Nu vă cere nimeni să faceţi peste noapte 900 de locuri de parcare, faceţi câte 50 şi progresăm într-un mod civilizat”, a spus Bota.
O decizie finală în privinţa parcărilor publice cu plată va fi luată de către consilierii locali ai municipiului Deva.