În esenţă, directorul Afacerilor Bugetare europene susţine că nu poate fi vorba de incompatibilitate sau conflict de interese dacă un primar sau preşedinte de consiliu judeţean se află şi la conducerea firmelor cu capital de stat subordonate şi în asociaţiile de dezvoltare intercomunitară (ADI). Declaraţiile apar într-o scrisoare adresată directorului ANI, Horea Georgescu
Procesul preşedintelui Mircea Moloţ şi Agenţia Naţională de Integritate, precum şi debarcarea înainte de termen a şefului CJ Hunedoara sunt subiecte care au inflamat multora imaginaţia. S-a scris şi s-a vorbit pătimaş, cu ură – de foarte multe ori, iar ziua de 19 martie a fost aşteptată cu mai mult interes decât pe Moş Nicolae. N-a fost să fie… Şi ar putea ca vestea mult aşteptată să mai întârzie şi după 30 aprilie pentru că ceea ce i se impută preşedintelui Moloţ este în flagrantă opoziţie cu regulile Comisiei Europene.
Regulile europene se bat cap în cap cu dispoziţiile legii româneşti privind incompatibilitatea şi conflictul de interese. Europenii susţin că este „crucială” prezenţa primarilor şi a preşedinţilor de consilii judeţene în conducerea ADI şi a firmelor din subordine, în timp de Legea ANI acţionează exact pe dos. Directorul REGIO avertizează conducerea ANI că regulile comunităţii europene se vor poticni în Legea ANI privind incompatibilităţile şi conflictul de interese şi-i solicită directorului Horea Georgescu sprijin pentru a găsi o soluţie.
Scrisoarea DG REGIO adresată directorului ANI
Vittoria Alliata Di Vilafranca (foto), directorul Afacerilor Bugetare Directoratul General pentru Politici Regionale din Comisia Europeană (DG REGIO) avertizează, politicos, că Legea ANI nu este în spiritul bunei guvernări a banilor publici europeni. Din conţinutul mesajului reiese că nu este primul dialog dintre autorităţile europene şi şeful ANI pe această temă. „Aş dori să vă aduc aminte despre discuţia pe care am avut-o despre regulile de incompatibilitate pentru aleşii locali în cazul în care aceştia se află în asociaţiile de dezvoltare intercomunitară (ADI) şi întreprinderile publice locale. ADI au fost create în multe locuri cu privire la managementul utilităţilor publice care nu pot fi conduse eficient la nivel municipal (comunal), fie că vorbim de sectorul apă, gunoi (unde este organizat la nivel de consiliu judeţean) sau pentru proiecte urbane, incluzând transportul urban. Scopul este de a netezi şi eficientiza procesul de luare a deciziei într-un singur organism de lucru a deciziilor competente şi fireşti, municipalităţii sau consiliilor judeţene, reprezentate de către primari şi preşedinţii de consilii. Participarea activă a acestor oficiali este crucială pentru a asigura aprobarea integrală şi eficacitatea deciziilor luate de către ADI în domeniul lor de competenţă. În unele sectoare, ADI pot delega unor operatori publici managementul utilităţilor publice sub supravegherea lor. Aceste întreprinderi publice sunt conduse în condiţii impuse, aparţinând în totalitate membrilor ADI şi desfăşurându-şi activitatea în ariile geografice corespunzătoare, fără posibilitatea de a fi în competiţie cu alte pieţe. Contractele de delegare sunt, în consecinţă, semnate între ADI şi operatorii publici prima acţionând ca o autoritate contractantă şi acţionar. În această privinţă, nu este neobişnuit ca unii aleşi locali, ca membrii ADI, să fie de asemenea membri ai organului de conducere al operatorului public. În ambele cazuri, membri ai ADI şi membri ai organului de conducere, aleşii locali reprezintă interesele autorităţilor locale şi nu acţionează în interesul propriu”, scrie Vittoria Alliata Di Vilafranca, director general REGIO.