Rămăşiţele unui avion militar prăbuşit în urmă cu o jumătate de secol continuă să străjuiască şi acum Masivul Parâng. Salvamontiştii din Petroşani ar coborî epava la baza muntelui, dar costurile sunt mult prea mari.
Cinci oameni au murit în 1964, când un avion militar s-a prăbuşit într-o zonă unde curenţii de aer sunt extrem de periculoşi. Condiţiile atmosferice erau total neprielnice, iar militarii nu au avut nicio şansă când aeronava s-a izbit de sol. Trupurile au fost găsite printre resturile împrăştiate pe o distanţă considerabilă şi nu a existat nici un supravieţuitor. Avionul efectua un zbor ultrasecret între Craiova şi Timişoara, în iarna anului 1964, avea la bord un echipaj militar format din 5 ofiţe
ri şi a fost prins de o furtună deasupra vârfului Parâng. Pilotul a încercat să aterizeze forţat pentru a scoate aparatul din furtună. Singurul loc unde putea ateriza era să se întoarcă spre Petroşani unde găsea un platou care să-i permită operaţiunea. Din păcate, nu a mai apucat. Şeful Salvamont Petroşani, Dumitru Bârlida, ştie întreaga poveste şi atunci, în urmă cu aproape 50 de ani, a participat la prima misiune de căutare a avionului prăbuşit, fiind tânăr alpinist în echipa CFR. „Avionul militar traversa peste Parâng. Fiind furtună şi ceaţă, pilotul a cerut permisiunea să coboare mai în jos. A vrut să aterizeze forţat pe partea cu Rusu, dar a luat un stâlp de marcaj în elice şi a aterizat exact contrariul locului unde vroia să aterizeze. El mergea înspre Craiova, s-a întors şi a vrut să aterizeze forţat, nu a mai putut, s-a terminat şi platoul. A intrat în Valea Roşie şi acolo a declanşat şi o avalanşă”, povesteşte Dumitru Bârlida. Imediat în căutarea avionului a plecat echipa de alpinism a CFR Petroşani, care a răscolit muntele timp de două zile.
Trei luni a căutat Armata după epavă
Apoi, pentru că era vorba despre un avion militar, li s-a interzis să mai caute epava aeronavei şi a intervenit Armata Braşov, care a preluat acţiunea. După trei luni abia au fost descoperite rămăşiţele avionului şi au fost recuperate trupurile celor cinci ofiţeri decedaţi în timpul misiunii. „Transportul lor a fost destul de greoi. Am vorbit apoi cu colegii noştri de la Armata Braşov şi ne-au povestit cum au fost ambalaţi, în paraşute. Pe atunci nu era tehnologie de salvare montană cum este acum. După ce s-a găsit avionul s-a recuperat tot ceea ce era militar şi a fost abandonat acolo”, mai spune şeful Salvamont Petroşani.
În 2010, salvatorii montani din Parâng au mai făcut o incursiune în Valea Roşie şi au mai recuperat câte ceva din aeronava prăbuşită în 1964. L-ar aduce pe tot jos, dar misiunea este extrem de dificilă şi costisitoare. „S-a recuperat motorul, s-a recuperat ceva fuselaj. În rest este şi acum acolo. Este destul de greu de recuperat, pentru că materialele sunt grele”, explică Bârlida.