Numeroșii admiratori ai curselor de formula 1 au un prilej de mare bucurie în acest sfârșit de săptămână.
Laurențiu Borca
Marele Premiu al Chinei, cea de-a treia etapă a Campionatului Mondial de Formula 1 din acest an, programată duminică dimineața (ora 9:10) pe circuitul de la Shanghai, înseamnă întrecerea cu numărul 1000 din istoria ”Marelui Circ”, o competiție pornită la drum în anul 1950.
Curse jubileu
Stirling Mos câștiga în 1961, în Germania, cursa cu numărul 100. Zece ani mai târziu, Jackie Stewart se impunea, la Monte Carlo, în cel de-al 200-lea Mare Premiu. În 1978, în Africa de Sud, Ronnie Peterson a triumfat în cea de-a 300-a dispută. A venit apoi rândul lui Niki Lauda să câștige, chiar în Austria, în anul 1984, ceea ce a însemnat 400 de curse. Borna celor 500 de Grand Prix-uri a fost bifată de Nelson Piquet în Marele Premiu al Australiei din 1990. La Buenos Aires, canadianul Jacques Villeneuve, în anul în care devenea campion mondial (1997), avea să obțină victoria în cel de-al 600-lea Mare Premiu. 700 de curse ale istoriei îl făceau celebru pe Giancarlo Fisichella, pe traseul brazilian de la Interlagos, acum 16 ani. Singapore 2008 se traduce prin victorie pentru Fernando Alonso, 100 de curse mai târziu.
Lewis Hamilton (foto), acum cinci ani, triumfa în Bahrain, tot cu Mercedes, la aniversarea celor 900 de etape din istoria competiției supreme a așilor volanului.
Cine va fi norocosul ?
Campionul mondial în exercițiu poate deveni așadar, în acest weekend, primul pilot care să câștige două Mari Premii aniversare! În ciuda celor cinci victorii din MP al Chinei, coroborate cu succesul norocos din ultima întrecere, de la Sakhir, șansele pilotului britanic de a urca pe cea mai înaltă treaptă a podiumului nu sunt foarte mari. Coechipierul său, Valtteri Bottas, liderul actual din clasamentul piloților, ia furat o victorie, în Australia, cei doi componenți ai ”căluțului cabrat”, Sebastian Vettel și Charles Leclerc, par să fi revenit în cărți, în vreme ce olandezul Max Verstappen (Red Bull) este cel mai în măsură să profite de greșelile și ghinionul celor patru. În 2018, pe traseul de la Shanghai, s-a impus australianul Daniel Ricciardo, la volanul unei mașini Red Bull.
Cifre, cifre, cifre…
Un total de 72 de circuite de pe teritoriul a 32 de națiuni difrite au avut privilegiul de a primi caravana Formulei 1. Șapte țări au găzduit mai mult de 50 % din totalul Marilor Premii de până acum: Italia (96), Germania (77), Marea Britanie (72), SUA (69), Monaco (65), Belgia (63) și Franța (60). Urmează în continuare: Spania (55), Canada (49), Brazilia (46) și Japonia (36). Pe pista de la Monza s-au organizat 68 de curse, la Monte Carlo 65, iar la Silverstone 52. În cei aproape 70 de ani de istorie, peste 1,3 milioane de tururi s-au parcurs, ceea ce înseamnă de 150 de ori ocolul Pământului. 33 de piloți și 15 firme constructoare au reușit să câștige titlul de campion mondial.