28.9 C
Deva
vineri, iulie 12, 2024

PE CONTRASENS. Ţara notelor umflate

editorial (4)Anul acesta subiectele date la Evaluarea Naţională au fost uşoare. Ridicol de uşoare. Prilej pentru fostul ministru al şcolilor, Funeriu, să acuze actuala administraţie de „fraudă instituţionalizată”, pe ideea intenţiei oculte  de a obţine rezultate care dau bine la public. Chiar dacă, la şmecherie, au fost create premisele pentru un mesaj de tipul „sub USL se face şcoală, nu ca înainte!”, faptul este nerelevant pe fond.

 Critica lui Funeriu trage prin urmare cu gloanţe oarbe. Nu un subiect, sau altul, e problema gimnaziului românesc şi a admiterii în liceu. Altceva e putred, ceva ce a fost ignorat de toate guvernările de până acum, inclusiv cea din care a făcut parte domnul Funeriu. Aberaţia pleacă de la modul de calcul al notei de admitere în liceu, care este o medie aritmetică între nota obţinută la examen şi media generală obţinută în clasele V-VIII. Se pare că nimeni nu observă că în cei patru ani de studiu gimnaziul este ucis de o absurdă şi imorală competiţie pentru note, nu doar între elevi, ceea ce ar fi normal,  ci între şcoli.  

Nebunia asta a dopajului la catalog a transformat ciudat peisajul la festivităţile de premiere de final de an. Dacă pe vremea mea, se numărau pe degete elevii de 10, sau 9.xx, acum peste jumătate din elevi sunt spre 10,  notele de la opt în jos dispărând din opţiunile profesorilor. Avem de a face cu generaţii de copii geniali? Evident că nu, din păcate.

Pur şi simplu, notele sunt umflate sistematic de-a lungul celor patru ani de gimnaziu. Cauza primordială pentru care se întâmplă asta ţine de competiţia artificială creată între şcoli. Într-o relaţie de proporţionalitate corectă, o şcoală bună, exigentă, presupune note mai mici, în timp ce un gimnaziu tolerant, neglijent, induce note mari pe fondul unei exigenţe cu handicap.

Deducţia logică e la îndemână:  porţile liceelor bune ar fi mai larg deschise pentru elevii şcolilor proaste care au note mari, în detrimentul altor elevi mai bine pregătiţi, dar trecuţi prin furcile caudine ale unor dascăli exigenţi.

 Ipotetic ! Pentru că în realitate, tacit, consemnul de umflare a mediilor amputează din exigenţa profesorilor din şcolile de elită şi viciază raportul dintre valoarea elevului şi nota primită la clasă în instituţiile slabe. Ce e de făcut?

Pentru a ne întoarce la un sistem onest de notare a elevilor sunt două soluţii. Una grea şi una uşoară! Ori face guvernul un singur gimnaziu pentru toţi copiii României, ori admiterea la liceu se va face exclusiv pe baza unui examen.

Pe ce soluţie aţi paria că e pe mintea guvernanţilor?

 

Știri Similare

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Stai conectat

17,116FaniÎmi place
110CititoriConectați-vă
7,410AbonațiAbonați-vă
spot_img
spot_img

Știri Recente

/*ADNOW*/