Atenţie unde vă duceţi maşina la reparat. Nu toate service-urile auto respectă legile în vigoare şi, din clienţi, vă puteţi transforma în păgubiţi
Un control al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, desfăşurat inclusiv în judeţul Hunedoara, a scos la iveală mai multe nereguli, care au fost sancţionate contravenţional. ANPC a verificat legalitatea privind protecţia consumatorilor la service-urile auto, iar acţiune a avizat 646 operatori economici. La aproximativ 70% dintre cei controlaţi au fost depistate nereguli. În judeţul Hunedoara echipele de control au depistat service-uri unde nu erau acordate termene de garanţie pentru serviciile prestate. Ca urmare a acestei acţiuni de control, ANPC a aplicat 452 sancţiuni dintre care 216 amenzi contravenţionale în valoare de 576.350 lei şi 236 avertismente. De asemenea, s-a dispus oprirea temporară pentru 63 service-uri auto.
Pentru a nu vă transforma din client în păgubit, inspectorii de la Protecţia consumatorilor vă sfătuiesc să verificaţi dacă service-ul funcţionează legal şi este autorizat de RAR, dar şi să solicitaţi un deviz estimativ al intervenţiei.
Cum să nu deveniţi victimă sigură
Service-urile sunt obligate să afişeze preţurile cu TVA într-o manieră vizibilă şi lizibilă în zona de recepţie a clientelei şi să precizeze modul de calcul utilizat (ora fizică sau baremurile de timp/ ora tehnologică pentru reparaţii furnizate de producător). În calitate de consumator aveţi dreptul şi chiar obligaţia să solicitaţi factura care trebuie să conţină: dată şi locul efectuării reparaţiei, modul de calcul al manoperei: timp fizic sau barem de timp / ora tehnologică, piesele de schimb utilizate (cantitate/preţ), alte materiale de întreţinere, consumabile utilizate (cantitate/preţ), numărul de înmatriculare al autoturismului (eventual kilometrajul); să solicitaţi Nota de comandă (reparaţie) care trebuie să cuprindă natura exactă a reparaţiilor, costul probabil al acestor intervenţii şi durata imobilizării autovehiculului. Nota de comandă (reparaţie) semnată de cele două părţi ajută la o eventuală contestare a facturii şi va constitui dovadă în cazul în care sunt lucrări necorespunzătoare sau neefectuate. Dacă autoturismul nu este restituit în termenul stabilit, puteţi soma service-ul să respecte termenul înscris printr-o scrisoare recomandată cu confirmarea primirii. Pentru piesele de schimb utilizate de service la reparaţie, din stocurile proprii, se acordă garanţie. Specialiştii din service-uri au datoria să consilieze clienţii asupra unor reparaţii, ce sunt necesare a fi efectuate, explicând motivele recomandărilor. ANPC subliniază că service-ul este depozitarul autoturismului care îi este încredinţat. Dacă automobilul este furat sau deteriorat în plus faţă de recepţia efectuată, pe timpul reparaţiei, costurile sunt suportate de societate. Unitatea are obligaţia să vă restituie piesele înlocuite, cu excepţia acelora care sunt utilizate la reparaţie pe perioada garanţiei şi este responsabilă de accidentele care pot să survină în interiorul spaţiului de lucru, cu condiţia ca nicio neglijenţă să nu fie imputată clientului.