Asistenţa tehnică la deponeul ecologic – cel mai important proiect derulat de administraţia judeţeană – a încăput pe mâna unei firme inventată peste noapte. Fără un portofoliu serios de lucrări, pe fericiţii câştigători îi recomandă buna înţelegere cu primarii PDL. În judeţul Hunedoara, ei au prins două contracte: unul pe vremea primarului PDL Nicolae Schiau şi altul, acum, sub bagheta pedelistului Dorin Oliviu Gligor
SC Domus Maximus SRL Sibiu este firma care a câştigat licitaţia pentru asistenţă tehnică în cadrul proiectului „Sistem de management integrat al deşeurilor în judeţul Hunedoara – CMID Bârcea Mare”. Atribuirea a fost făcută publică la data de 17 februarie 2015 şi ridică mari semne de întrebare pentru că firmă a fost înfiinţată în martie 2014. Este evident că portofoliul de lucrări al firmei Domus Maximus este subţire. Spre „minimus”. Ni s-a spus că, probabil, a contat experienţa celor care lucrează în firmă, însă şi istoricul celor doi asociaţi – soţii Ştefan-Horaţiu şi Anamaria Bădică – este destul de încâlcit şi controversat.
„Decartelarea” judeţului cu „cartele” PDL
Patronii de la Domus Maximus SRL Sibiu au mai prestat servicii de asistenţă tehnică în judeţul Hunedoara o singură dată, cu o firmă pe care, acum, o ţin pitită la sertar, din cauza bilanţului catastrofal. SC Alfa Stef Proiect SRL, firmă în care se regăsesc aceiaşi asociaţi – soţii Bădică, Ştefan-Horaţiu şi Anamaria, figurează pe site-ul Ministerului de Finanţe cu o cifră de afaceri netă de 81.311 lei, cu pierderi de 100.931 lei şi cu datorii de 336.739 lei. În aceste condiţii, e lesne de înţeles motivul pentru care patronii şi-au tras o firmă nou –nouţă, cu care să ia faţa beneficiarului şi banii din proiect.
SC Alfa Stef Proiect SRL a câştigat în judeţul Hunedoara un singur proiect plătit din bani publici pe vremea primarului PDL Nicolae Schiau. Este vorba despre un campus şcolar (liceu cantină, sală, internat) finanţat cu 42.000 lei, în 2007.
Patronii firmei Alfa Stef Proiect revin „la caşcaval”, absolut întâmplător (!), exact în momentul în care judeţul este condus de un alt PDL-ist – Dorin Oliviu Gligor. Nici mai devreme. Nici mai târziu. Fix la timpul potrivit în care vicepreşedintele Gligor „decartelează judeţul”, o firmă înfiinţată peste noapte pune mâna pe „cartela” norocoasă.
Ce se cere…
În fişa de date a achiziţiei publice scrie, negru pe alb, că firmele care şi-ar fi dorit contractul trebuiau să demonstreze, cu acte, experienţă de minimum trei ani în aceeaşi activitate, pe proiecte de peste 250.000 de lei, fără TVA. Cităm sursa: “Cerinţa nr. 1 – Lista principalelor servicii prestate în ultimii 3 ani, conţinând valori, perioade de prestare, beneficiari, indiferent dacă aceştia din urma sunt autorităţi contractante sau clienţi privaţi. Ofertantul trebuie să facă dovada că, în ultimii 3 ani împliniţi la data termenului limită pentru depunerea ofertei, a prestat/dus la bun sfârşit servicii similare celor ce fac obiectul prezentei proceduri, în valoare cumulată de minim 250.000 lei fără TVA. Documente solicitate: lista principalelor servicii prestate în ultimii 3 ani, fişa de experienţă similară pentru contractele ce se doresc a fi prezentate drept experienţă similară, certificate/ documente emise sau contrasemnate de o autoritate ori de către clientul privat beneficiar, care să confirme prestările de servicii similare”.
…şi ce se dă
Înainte de a comenta un răspuns pe care l-am primit de la şeful Unităţii de Implementare a Proiectului (UIP) deponeului ecologic hunedorean, Eugen Mitriţă, să mai punem pe tapet câteva informaţii importante. Asta pentru că ciudăţeniile din această atribuire sunt suficient de multe, încât am putea intui o concluzie de genul „s-a ales varianta cea mai nefericită”.
În primul rând, de notat că estimarea făcută de beneficiar, respectiv U.A.T. Judeţul Hunedoara (onor Consiliul Judeţean, n.r.), asupra contractului de asistenţă tehnică despre care vorbim a fost de 438.407,9 RON (fără TVA). În urma licitaţiei, Domus Maximus SRL, cu subcontractant Expert Energy SRL – din satul Vecerd, comuna Bârghiş, judeţul Sibiu -, având acelaşi domeniu de activitate, a câştigat la valoarea de 145.225,08 RON (fără TVA)! Respectiv 33,13 la sută din estimarea beneficiarului. Măi să fie! După ce descoperim faptul că firma este abia înfiinţată, aflăm că vine şi cu subcontractant şi nimănui nu i se pare ciudat că vor executa contractul la o treime din valoarea estimată.
Răspuns cu notă informativă
Cred că ar fi timpul să punem pe hârtie câteva lucruri din răspunsul şefului UIP Eugen Mitriţă la solicitarea noastră, răspuns ce ne-a fost trimis sub forma unei „note informative”.
În această „notă informativă”, şeful UIP încearcă să ne lămurească asupra faptului că totul a fost „ca la carte”. Adică, din punctul de vedere al coordonatorilor proiectului, este foarte normal ca o firmă cu câteva luni vechime, care a adus în documente un singur contract executat anterior, să câştige bătălia la licitaţie cu cel puţin o firmă „uriaşă”, doar ca să dăm un exemplu – vorbim de Institutul de Studii şi Proiectări Energetice SA, o firmă cu un portofoliu de lucrări impresionant şi experienţă pe măsură. Cum tot normal li se pare celor care au ales câştigătoarea ca, pentru un contract de aproape 440.000 de RON, care gestionează lucrări de 94.168.638,1 RON, să fie aleasă o firmă care avea un „amărât” de contract de, incredibil!, 254.100 RON, o „buche” peste pretenţiile beneficiarului.
„Ofertantul S.C. DOMUS MAXIMUS S.R.L. a prezentat, în susţinerea îndeplinirii cerinţei privind experienţa similară, următoarele documente suport:
Contractul de prestări servicii cu nr. 110/ 12.05.2014, încheiat între S.C. TERA COM S.R.L. Mediaş (în calitate de Beneficiar) şi S.C. DOMUS MAXIMUS S.R.L. Sibiu (în calitate de Prestator), având ca obiect prestarea serviciilor de proiectare şi asistenţă tehnică privind realizarea construcţiilor civile (Clădire A P+1, clădire B P+2, clădire C P+4), a drumurilor şi aleilor din incintă şi a tuturor utilităţilor aferente acestora, contract în valoare de 254.100 lei fără TVA”, se arată în „nota informativă”. Ce ar mai fi de comentat?
Istoricul tinerilor patroni de succes
La fel ca în cazul proiectului patronat de Consiliului Judeţean condus de Dorin Gligor (PDL), şi la Primăria Hunedoara administrată de Nicolae Schiau (tot PDL) soţii Bădică au câştigat licitaţia publică cu o firmă înfiinţat cu câteva luni înainte de atribuirea contractului. Nu spunem că e nelegal, ci doar că frecvenţa coincidenţelor e turată la „Maximus” în unele împrejurări. SC Alfa Stef Proiect SRL a primit cod unic de identificare la data de 28.06.2007 şi, imediat după, s-a apucat de lucru la „infrastructura educaţională” din municipiul Hunedoara.
Cine şi ce a câştigat?
Interesant este cum de comisia de atribuire a achiziţiei publice, văzând că firma ce le făcea cu ochiul este foarte „tânără”, nu au făcut minime verificări, mai ales în condiţiile în care aceasta a licitat la o treime din suma estimată pentru lucrări şi avea doar un contract executat la limita din cererea de ofertă. Ce ar fi descoperit? Ar fi descoperit multe.
Întrebarea simplă şi onestă pe care ne-o punem este: cine şi de ce a ales în acest fel, cine şi ce a avut sau are de câştigat din faptul că se pune sub semnul întrebării o atribuire într-unul din contractele legate de cea mai importantă investiţie din judeţul Hunedoara? (Volodia Macovei, Marcel Bot)