În ultimii ani de domnie a regelui Carol al II-lea, construcţia mai multor drumuri din judeţul Hunedoara a fost răscumpărată de statul român, nu cu bani, ci cu porumb. Povestea localnicilor plătiţi cu porumb pentru a lucra la drumuri este dezvăluită în dosarele Arhivelor Naţionale din judeţul Hunedoara.
În ultimele opt decenii, preţul unui kilometru de şosea a crescut de la câţiva saci de porumb la câteva milioane de euro. Dovada sunt documentele păstrate în arhivele judeţului Hunedoara. La sfârşitul anilor 1930, pentru construcţia mai multor drumuri din zona Orăştiei şi a Devei, statul român condus de regele Carol al doilea oferea plata în natură. Localnicii erau folosiţi la muncile în infrastructură, iar în loc de salarii eforturile lor erau răscumpărate în saci de porumb.
Documentele care spun povestea drumurilor hunedorene datează din 1938 şi au aparţinut Serviciului Judeţean de Drumuri şi Poduri Hunedoara. Aproape 50.000 de kilograme de porumb au fost distribuite oamenilor din plasa Orăştiei, pentru construcţia a opt drumuri din zonă, potrivit unui document din Arhivele Naţionale, datând din ianuarie 1938. În aceeaşi perioadă, Ministerul Agriculturii, Domenilor şi Cooperaţiei aducea la cunoştiinţă Ministerului Lucrărilor Publice că a repartizat 30 de vagoane de porumb pentru Hunedoara, care trebuia să fie folosit pentru plata localnicilor care lucrau la drumuri. Prefectura Hunedoarei era înştiinţată de minister că porumbul trebuie folosit ca plată pentru angajaţii la construcţia drumurilor, altele decât cele naţionale.
[wzslider autoplay=”true”]
Duşi cu vorba de statul român
„Cum parte din porumb va fi distribuit populaţiei rurale, drept plată a lucrărilor ce se vor executa pe drumurile din cuprinsul judeţului, vă rugăm să binevoiţi a lua înţelegere cu domnul prefect al judeţului şi de comun acord să întocmii tabloul lucrărilor ce se vor efectua pe drumurile judeţene şi comunale”, informa Ministerul Lucrărilor Publice, într-o adresă trimisă Societăţii Judeţene de Drumuri.
Cele cinci vagoane de porumb distribuite localnicilor din Orăştie pentru a construi drumurile s-au dovedit insuficiente, ca preţ pentru munca prestată. Oamenii s-au plâns, iar ca răspuns la sesizările lor, Ministerul Lucărilor Publice trimitea o altă adresă Serviciului Judeţean de Drumuri şi Poduri Hunedoara, prin care informa că va mai trimite trei vagoane de porumb în zonă. Oamenii însă nu trebuiau să oprească lucrările, ci să muncească în contul porumbului care urma să ajungă în Hunedoara şi a celui pe care l-au primit între timp. „Vom da ajutorul la munca publică la drumuri cu toţi locuitorii, dar întâi să lucreze numai aceia care au primit porumb”, informa Prefectura Hunedoarei, într-o notă din 1938, păstrată în Arhivele judeţului.