Pe durata a 8 luni, în perioada 3 mai 2018 – 14 decembrie 2018, UNIVERSITATEA „1 DECEMBRIE 1918” DIN ALBA IULIA derulează proiectul „PROGRAM INTEGRATIV DE CREȘTERE A ECHITĂȚII SOCIALE PENTRU ELEVII ȘI STUDENȚII DIN MEDIILE DEFAVORIZATE PRIN MĂSURI DE FACILITARE A ACCESULUI LA STUDII ȘI A INSERȚIEI PE PIAȚA MUNCII (PRO-ECHITATE)”, cofinanţat de către Ministerul Educaţiei Naţionale, prin Fondul de Dezvoltare Instituţională destinat universităţilor de stat – Contract CNFIS-FDI-2018-0024, director de proiect: Conf. univ. dr. Lucian Marina. Proiectul are ca principal obiectiv creșterea echității în accesul la studii superioare și pe piața muncii pentru elevii și studenții din mediile defavorizate și dezvoltarea integrată a planurilor de la nivel instituțional privind inserția pe piața muncii și echitatea socială. Printre activitățile destinate facilitării accesului la studii superioare și accesului pe piața muncii al liceenilor și, respectiv, al studenților provenind din mediul rural și orașele sub 10.000 de locuitori din județul Alba și din județele conexe, se numără ateliere inovative de managementul carierei și orientare profesională, încheierea unor parteneriate sustenabile cu mediul economic, studii și analize, acțiuni de suport direct și facilitare a accesului pentru elevi și studenți, precum și dezvoltarea de instrumente on-line de comunicare și informare.
Vor beneficia de activităţile specifice desfășurate în cadrul proiectului 240 de elevi de clasele XI-XII, din mediul rural, din categorii dezavantajate socio-economic și de la liceele din localități sub 10.000 de locuitori, peste 300 de studenți din mediile defavorizate și peste 250 de participanți la workshopuri despre inserția tinerilor pe piața muncii, precum și opinia publică din județele Alba, Hunedoara și județele conexe.
În 27 octombrie și 3 noiembrie 2018 s-au organizat, în cadrul proiectului menționat, atelierele inovative de managementul carierei și orientare profesională destinate elevilor din județul Alba, cu participarea a 160 de elevi de la Liceul „Horea, Cloşca Şi Crişan” Abrud, Liceul „Dr. Lazăr Chirilă” Baia de Arieş, Colegiul Naţional „Avram Iancu” Câmpeni, Liceul Tehnologic Silvic Câmpeni, Liceul Teoretic Teiuş, Liceul „Corneliu Medrea” Zlatna și a 80 de elevi din județul Hunedoara (de la Colegiul Naţional „I.C.Brătianu” Hațeg, Colegiul Tehnic Agricol „Alexandru Borza” Geoagiu, Liceul Teoretic „Silviu Dragomir” Ilia, Liceul Tehnologic „Crișan” Criscior).
Activitățile au avut ca parteneri instituționali Inspectoratul Școlar Județean Alba și Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara, bucurându-se de implicarea directă a doamnelor inspectori școlar generali prof. Marcela Dărămuș și prof. dr. Maria Ștefănie, a doamnelor inspector Ramona Cucea și Lavinia Ilina și a directorilor de licee, precum și a profesorilor responsabili de proiect din liceele menționate.
Cele cinci ateliere interactive au fost organizate și structurale pe domeniile vocaționale și profesionale mari, corespunzătoare celor în care Universitatea organizează programe de studii universitare de licență, masterat și doctorat: Științe Economice, Științe Umaniste, Științe Sociale și ale Educației, Științe Juridice și Administrative, Științe Exacte și Inginerești. Elevii participanți au fost stimulați să își prezinte propria proiecție a viitoarei cariere pornind de la analiza vocațiilor, abilităților și a talentelor personale, și-au exprimat punctul de vedere asupra oportunităților de studiu pe care și le doresc (de la conținutul programelor de pregătire teoretică și practică, până la calitatea vieții de student), au fost consiliați în planificarea cariere în funcție de tipologia profesională a fiecăruia, au primit informații despre potențialele profesii pe care le pot urma și au fost motivați, prin discuțiile cu experții în consiliere (cadre didactice) și cu studenții și masteranzii participanți, să urmeze exemplele de bune practici care le-au fost prezentate.
La sfârșitul activității din cadrul atelierelor, elevii au primit, în cadru festiv, diplome de participare și premii de facilitare a accesului la învățământul superior.
La finalizarea proiectului, Universitatea „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia vizează atingerea câtorva obiective strategice: facilitarea accesului la studii superioare a liceenilor provenind din mediul rural și orașele sub 10.000 de locuitori prin acțiuni de susținere directă, consiliere și orientare profesională; creșterea gradului de informare despre accesul la studii superioare și inserția pe piața muncii prin extinderea; integrarea instrumentelor on-line cu utilizatori multipli de la nivel instituțional; facilitarea accesului pe piața muncii a studenților provenind din medii defavorizate, prin acțiuni de susținere directă, orientare și consiliere în carieră; creșterea gradului de corelare a ofertei universitare cu piața muncii prin dezvoltarea de parteneriate, workshop-uri, studii și planuri instituționale.