Un tronson de autostradă ce ar urma să treacă prin zona municipiului Deva nu poate fi realizat din cauză că de la proiectare au fost omişi…urşii. Primul ministru, Victor Ponta, a declarat că subtraversările pentru urşi blochează proiectul care se realizează pe fonduri europene.
Invitat la Antena 3, primul ministru Victor Ponta a declarat că un tronson de autostradă din regiunea Deva, finanţat din fonduri UE, nu poate fi realizat din cauză că nu are aviz de mediu. Practic, spun Ponta, la proiectarea lui nu s-a luat în calcul şi realizarea unei subtraversări ecologice pentru urşi. „Nu reuşim să semnăm, pe bani europeni, un tronson de autostradă în regiunea Deva pentru că n-am făcut subtraversarea pentru urşi. Probabil că pare comic, dar nu e nimic comic în chestia asta. Nu avem avizul de mediu pentru că trebuie să facem o subtraversare ecologică pentru urşi. Iubesc urşii, iubesc toate animalele, dar trebuie să facem şi autostrăzi ca oamenii să trăiască în ţara asta, să nu mai moară pe drumuri în accidente de maşină, să putem să ne dezvoltăm economic, să facem nişte lucruri ca să ne folosim ţara asta bogată, să ne-o folosim bine, păstrând în acelaşi timp cât mai mult din natură”, a spus primul-ministru. n prezent, singurul tronson al autostrăzii Lugoj-Deva la care se lucrează este lotul 1 în lungime de 27,6 kilometri, atribuit asocierii de firme Tirrena Scavi SpA – Societa Italiana per Condotte d’Acqua SpA – Cossi Construzioni SpA.
WWF a atras atenţia asupra problemei urşilor
Organizaţia ecoligistă WWF – România a atras atenţia că realizarea autostrăzii Deva – Lugoj ar putea duce la dispariţia populaţiilor de urs, căprior, râs sau jder din zonă.
‘WWF-România susţine dezvoltarea infrastructurii în România, însă numai cu condiţia ca studii de mediu temeinice şi profesionist realizate să stea la baza lucrărilor. Construirea autostrăzii Lugoj-Deva în lipsa acestui tip de studii poate duce la dispariţia lentă a populaţiei de urs şi afectarea gravă a populaţiilor de căprior, râs sau jder în Munţii Apuseni. Vrem ca autorităţile să se arate mai responsabile atunci când planifică autostrăzi şi să înţeleagă importanţa păstrării coridorului ecologic dintre Apuseni şi Carpaţii Meridionali (…)”, precizat în primăvara acestui an ecologiştii deşa WWF – România.
Conform WWF-România, la ora actuală, ţara noastră are una dintre cele mai mici densităţi de drumuri asfaltate din Europa, iar dezvoltarea de noi autostrăzi şi şosele e considerată o prioritate, atât de către autorităţi cât şi de publicul larg, dar aceştia susţin în acelaşi timp că „fragmentarea cauzată de infrastructura de transport este cunoscută ca ameninţare majoră pentru biodiversitate şi rezolvarea problemei a devenit o preocupare majoră a Uniunii Europene”. „Una dintre cele mai sensibile probleme de fragmentare a Carpaţilor este izolarea Carpaţilor Occidentali (Munţii Apuseni). Ultimul coridor ecologic, care are aproximativ 10 km lăţime, deja fragmentat de dezvoltările din ultima perioadă şi de infrastructură, va fi intersectat de autostrada Lujog-Deva, parte a coridorului IV pan european de transport”, precizează organizaţia de mediu. Înfiinţată în anul 1961, WWF este cea mai importantă organizaţie internaţională care derulează proiecte pentru conservarea naturii, în peste 100 de ţări.